Γιάννης Ξενίκας
Σημείο αναγνωρίσεως
Αθήνα
ποίημα
της Κικής Δημουλά
Τω ξενίω Ζηνί
Σημείο αναγνωρίσεως
Στο κέντρο της Αθήνας στην πλατεία
Τοσίτσα, ανάμεσα στο Πολυτεχνείο και το Αρχαιολογικό Μουσείο, χαμηλά στην
Πατησίων βρισκόταν το γλυπτό ''Η Βόρειος Ήπειρος" του Κωνσταντίνου
Σεφερλή. Η Βόρειος Ήπειρος αισθητοποιείται σε μάρμαρο σαν μια κοπέλα
αλυσοδεμένη.
Έρχεται λοιπόν η σπουδαία ποιήτρια Κική
Δημουλά με αφόρμηση το γλυπτό αυτό να μιλήσει γενικότερα για την δεινή θέση της
γυναίκας ανά τους αιώνες στο ποίημά της Σημείο Αναγνωρίσεως. Με τη γνωστή
εικονοπλαστική δύναμη μετουσιώνει ένα εθνικό θέμα σε κοινωνικό, έμφυλο θέμα.
Στέλνει ένα δυνατό μήνυμα για τη βία που δέχτηκαν και δέχονται οι γυναίκες και
για την υποδούλωσή τους με τα πατριαρχικά δεσμά. Με απροσδόκητους συνδυασμούς
λέξεων, τολμηρές μεταφορές, δυνατούς συμβολισμούς και την αμεσότητα του β'
προσώπου χειρίζεται το θέμα της και συνομιλεί με ένα άλλο έργο,
προσεγγίζοντάς το με τα δικά της βιώματα.
Δυστυχώς το γλυπτό αυτό, αφού αποκεφαλίστηκε
και βανδαλίστηκε, αφαιρέθηκε ακολουθώντας με συνέπεια και την εθνική περίπτωση
και την έμφυλη μοίρα. Σήμερα υπάρχει μόνο η βάση να μας θυμίζει ότι κάποτε
υπήρχε εκεί η αλυσοδεμένη γυναίκα.
Κική Δημουλά, Σημεῖο Ἀναγνωρίσεως
ἄγαλμα
γυναίκας μέ δεμένα χέρια
Ὅλοι σέ λένε κατευθείαν ἄγαλμα, |
|
||
5 |
Θαρρεῖ κανείς πώς ἔχεις ἐλαφρά ἀνακαθήσει |
|
|
10 |
μ' ἕνα σκοινί μαρμάρινο |
||
15 |
αἰχμάλωτη. |
|
|
20 |
Καί δέν εἶν' τό μάρμαρο μόνο ὁ Ἄργος. |
|
|
25 |
ὅπως οἱ δοῦλοι, |
|
|
30 |
μέ δεμένα πάλι τά χέρια, αἰχμάλωτη. |
|
|
35 |
κι ὑπόσχονται οἱ γοφοί σου |
|
|
40 |
σέ λέω γυναίκα. |
|
|
|
ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ
[ ανάρτηση 13 Σεπτεμβρίου 2023 :
Γιάννης
Ξενίκας
Σημείο Αναγνωρίσεως
Αθήνα
ποίημα της Κικής Δημουλά
Τω ξενίω Ζηνί ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου