Θεόδωρος ο ασεβής
Εθνικόν Ημερολόγιον Κ. Σκόκου 1913
Αρχαιογνωσία
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Θεόδωρος ο ασεβής
Εκ των
αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων ο πρώτος διδάξας καθαυτό την κατάργησιν της ηθικής και της θρησκείας — θεωρητικός αρχηγός
των νεωτέρων αναρχικών είναι ο Θεόδωρος, ο επικαλούμενος ασεβής, μαθητής του
νεωτέρου Αριστίππου.
Εδίδασκεν ότι θεοί δεν υπάρχουν, αλλ’ επενοήθησαν
από την ανθρωπίνην μωρίαν. Κοινωνία και
οικογένεια κατεσκευάσθησαν από τους πονηρούς. Η ιδιοκτησία είναι δικαιολογημένη
αδικία. Η φιλία είναι χίμαιρα, διότι
μεταξύ μεν των ανοήτων δεν υπάρχει, ο δέ σοφός δεν έχει ανάγκην φίλων, διότι
είναι αυτάρκης. Ο φρόνιμος δεν πρέπει να κινδυνεύη υπέρ της πατρίδος του, διότι
άλλην πατρίδα δεν έχομεν παρά τον κόσμον, και μωρόν είναι να θυσιάζεταί τις διά
πλήθος αφρόνων. Κακόν δε κανέν πράγματι δεν υπάρχει, αλλ’ οι άνθρωποι διά λόγους συμφέροντος εχώρισαν
αυθαιρέτως τας πράξεις εις αγαθάς και πονηράς.
Τον Θεόδωρον δι’ αυτά τα επικίνδυνα διδάγματά
του οι Κυρηναίοι τον εξώρισαν, εις δε τας Αθήνας Δημήτριος ο Φαληρεύς τον
έσωσεν από δίκην επί ασεβεία (γραφή ασεβείας) και Πτολεμαίος ο Λάγος τον
εφιλοξένησεν εν Αλεξανδρεία, έως ού, καθά αναφέρει ο Αμφικράτης, καταδικασθείς
ο πρώτος αυτός αναρχικός φιλόσοφος εις θάνατον απέθανεν διά κωνείου.
«Εθνικόν
Ημερολόγιον Κων. Σκόκου του έτους 1913», Εν Αθήναις, (έτος 28ον), 1913, σ.
76-77.
Θεόδωρος
ο ασεβής (Theodoros the Godless)
Among the
ancient Greek philosophers, the first who explicitly taught the abolition of
morality and religion — the theoretical leader of modern anarchists — was Θεόδωρος
(Theodoros), called the Godless, a student of the younger Αρίστιππος
(Aristippos).
He taught
that gods do not exist, but were invented by human folly. Society and family
were fabricated by the cunning. Property is a justified injustice. Friendship
is a chimera, because among fools it does not exist, and the wise man has no
need of friends, for he is self-sufficient. A prudent man should not risk his
life for his country, for we have no other country than the world itself, and
it is foolish to sacrifice oneself for a multitude of fools. In truth, there is
no such thing as evil; rather, people, for reasons of self-interest,
arbitrarily divided actions into good and evil.
For these
dangerous teachings, οι Κυρηναίοι (the Cyreneans) exiled Theodoros. In Αθήναι
(Athens), however, Δημήτριος ο Φαληρεύς (Demetrios of Phaleron) saved him from
a trial for impiety (graphe asebeias), and Πτολεμαίος ο Λάγος (Ptolemaios
Lagos) hosted him in Αλεξάνδρεια (Alexandria), until, as Αμφικράτης
(Amphikrates) reports, this first anarchist philosopher was condemned to death
and died by drinking hemlock.
“Εθνικόν Ημερολόγιον Κων.
Σκόκου του έτους 1913” (National Almanac of Konstantinos Skokos for the Year
1913), Athens, Year 28, 1913, pp. 76–77.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ
[ ανάρτηση 11 Απριλίου 2025 :
Θεόδωρος ο ασεβής
Εθνικόν
Ημερολόγιον Κ. Σκόκου 1913
Αρχαιογνωσία
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου