Θεόδωρος ο ασεβής
Εθνικόν Ημερολόγιον Κ. Σκόκου 1913
Αρχαιογνωσία
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Θεόδωρος ο ασεβής
Εκ των
αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων ο πρώτος διδάξας καθαυτό την κατάργησιν της ηθικής και της θρησκείας — θεωρητικός αρχηγός
των νεωτέρων αναρχικών είναι ο Θεόδωρος, ο επικαλούμενος ασεβής, μαθητής του
νεωτέρου Αριστίππου.
Εδίδασκεν ότι θεοί δεν υπάρχουν, αλλ’ επενοήθησαν
από την ανθρωπίνην μωρίαν. Κοινωνία και
οικογένεια κατεσκευάσθησαν από τους πονηρούς. Η ιδιοκτησία είναι δικαιολογημένη
αδικία. Η φιλία είναι χίμαιρα, διότι
μεταξύ μεν των ανοήτων δεν υπάρχει, ο δέ σοφός δεν έχει ανάγκην φίλων, διότι
είναι αυτάρκης. Ο φρόνιμος δεν πρέπει να κινδυνεύη υπέρ της πατρίδος του, διότι
άλλην πατρίδα δεν έχομεν παρά τον κόσμον, και μωρόν είναι να θυσιάζεταί τις διά
πλήθος αφρόνων. Κακόν δε κανέν πράγματι δεν υπάρχει, αλλ’ οι άνθρωποι διά λόγους συμφέροντος εχώρισαν
αυθαιρέτως τας πράξεις εις αγαθάς και πονηράς.
Τον Θεόδωρον δι’ αυτά τα επικίνδυνα διδάγματά
του οι Κυρηναίοι τον εξώρισαν, εις δε τας Αθήνας Δημήτριος ο Φαληρεύς τον
έσωσεν από δίκην επί ασεβεία (γραφή ασεβείας) και Πτολεμαίος ο Λάγος τον
εφιλοξένησεν εν Αλεξανδρεία, έως ού, καθά αναφέρει ο Αμφικράτης, καταδικασθείς
ο πρώτος αυτός αναρχικός φιλόσοφος εις θάνατον απέθανεν διά κωνείου.
«Εθνικόν
Ημερολόγιον Κων. Σκόκου του έτους 1913», Εν Αθήναις, (έτος 28ον), 1913, σ.
76-77.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ
[ ανάρτηση 11 Απριλίου 2025 :
Θεόδωρος ο ασεβής
Εθνικόν
Ημερολόγιον Κ. Σκόκου 1913
Αρχαιογνωσία
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου