Δευτέρα 22 Μαΐου 2023

" Θεατρογραφικά έτος 1944 - Μέρος Α΄ " περ. "Το Θέατρο" (1944) Θεάματα Θεατρογραφικά ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ

 




" Θεατρογραφικά έτος 1944 – Μέρος Α΄ "

περ. «Το Θέατρο»

Αλέκα Παϊζη

Μαρίκα Κρεββατά

Βάσω Μανωλίδου

Βάσω Μεταξά

Κάρολος Κουν

Καίτη Λαμπροπούλου

Γιώργος Παππάς

Ελένη Παπαδάκη

Ορέστης Μακρής

Τάκης Κάσσης

Κατερίνα Ανδρεάδη

Καίτη Βερώνη

Παμφίλη Σαντοριναίου

Αντώνης Γιαννίδης

Σπύρος Πατρίκιος

Δημήτρης Χορν

Αιμίλιος Βεάκης

Θεόδωρος Αρώνης

Κρινιώ Παππά

Μαίρη Αρώνη

Θάλεια Κουρή

Λουίζα Ποδηματά

Άννα Καλουτά

Γιώργος Γληνός

Μαρίκα Καλουτά

Γκίκας Μπινιάρης

Ανθή Μηλιάδου

Θάλεια Καλλιγά

Καίτη Ασπρέα

Αλίκη Ζωγράφου

Θεάματα

Θεατρογραφικά

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ

 

 

 

 


Αλέκα Παϊζη

 

 

 


Μαρίκα Κρεββατά

 

 

 

 


Βάσω Μανωλίδου

 

 

 

 


Βάσω Μεταξά, Κάρολος Κουν, Καίτη Λαμπροπούλου

«Βρυκόλακες» του Ίψεν

Θέατρο Τέχνης

 

 

 

 

 


 Τί παίζουν τα θέατρα

Απρίλιος 1944

Αλάσκα: Οι Μυλωνάδες

Αλίκης: Ο Αρχισιδηρουργός

Αργυρόπουλου: Έξη σκέτς (του Δημήτρη Ψαθά)

Απόλλων: Η Τύχη της Μαρούλας

Βρετάννια: Εραστής από χαρτόνι

Εθνικόν: Στην κάψα του καλοκαιριού 

Κυβέλης: Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο

Μοντιάλ: Η Γκόλφω

Ολύμπια: «Ρέα» όπερα Σπύρος Σαμάρας

Πάνθεον: Αγαπητικός της βοσκοπούλας

Παπαϊωάννου: Σαν η καρδιά πονά (οπερέττα: Νίκος Χατζηαποστόλου)

Ρεξ: Φουσκοθαλασσιές (κωμωδία Δημήτρης Μπόγρης)

Τέχνης: Έξη πρόσωπα ζητούν συγγραφέα (Λ. Πιραντέλλο) 




  

πηγή: περιοδικό «Το Θέατρο»

Δεκαπενθήμερη Θεατρική Επιθεώρηση

Αθήναι

δντής: Σπύρος Τριανταφύλλου

Έτος Α΄, αριθ. φύλλου 1, 15 Απριλίου 1944   

 

 




1944: Θεόδωρος Συναδινός, «Στην κάψα του καλοκαιριού», (δράμα) (παράσταση)

 < a) Το δράμα σε τρία μέρη [δράμα εις πράξεις τρεις και εικόνας έξ] του Θεόδωρου Συναδινού «Στην κάψα του καλοκαιριού» παραστάθηκε το πρώτον τον Μαρ του 1944 (πρεμιέρα: 29 Μαρ 1944) από το Εθνικό Θέατρο (Κεντρική Σκηνή) σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού, σκηνικά: Κλεόβουλου Κλώνη, κοστούμια: Αντώνη Φωκά, μουσική: Μενέλαου Παλλάντιου, χορογραφία: Λουκίας Σακελλαρίου-Κωτσοπούλου.

    b) Το έργο είναι εμπνευσμένο από το δημοτικό τραγούδι «Τ’ αγαπημένα αδέρφια και η κακιά γυναίκα».

    c)   Η διανομή του πρώτου αυτού ανεβάσματος (ενδεικτικά):

/ - Σαπφώ Αλκαίου (ως Κατίνα Καφάνη),

/ - Σπύρος Μουσούρης (ως Δημήτρης),

/ - Θάνος Κωτσόπουλος (ως Τάσος),  

/ - η Έλσα Βεργή, κ.α.

/ - d.) από σημείωμα στο περ. «Ορίζοντες» (Μάϊ 1944):

{       29 Μαρτίου 1944:

 Έναρξη των παραστάσεων του Εθνικού Θεάτρου με το τρίπρακτο έργο του Θ. Συναδινού «Στην κάψα του καλοκαιριού» (σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού, χορογραφία Λ. Κωτσοπούλου, μουσική Μ. Παλλαντίου)

  Παίζουν μεταξύ άλλων οι:

Σαπφώ Αλκαίου,

Θάνος Κωτσόπουλος,

Μ. Ροζάν,

Σπύρος Μουσούρης,

Μ. Δεστούνης,

Έλσα Βεργή,

Αλέκα Παϊζη,

Τζ. Περίδου, κ.α. } 

/ - πηγή d.: περ. «Ορίζοντες», Αθήνα, Έτος Α΄, τεύχος 5, Μάϊος 1944, σ. 96. >  

 

 

 

1944: Αλέκος Σακελλάριος, «Το ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο», (παράσταση)

 < a) Η μουσική κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου παραστάθηκε την άνοιξη του 1944 στην Αθήνα στο θέατρο Κυβέλης (πλατεία Συντάγματος), σε μουσική και τραγούδια Θεόφραστου Σακελλαρίδη.

 Οι ηθοποιοί της παράστασης (ενδεικτικά):

/ - Άννα Καλουτά (: ως Λίζα Παπασταύρου)

/ - Κώστας Μανιατάκης (:ως καθηγητής Φλωράς)

/ - Μάνος Φιλιππίδης (:ως γυμνασιάρχης)

/ - Ορέστης Μακρής (:ως γυμναστής)

/ - Μίμης Κοκκίνης (:ως καθηγητής)

/ - Κυριάκος Μαυρέας (:ως καθηγητής)

/ - πηγή: Μάκης Δελαπόρτας, «Άννα Καλουτά», Η Καθημερινή, 2019. 

  b) Το συγκεκριμένο θεατρικό έργο γυρίστηκε αργότερα στην διάσημη ελληνική ταινία με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. >

[ Η Άννα Καλουτά σε τηλεοπτικές της εκπομπές, στην πάλαι ποτε ΕΙΡΤ ή ΥΕΝΕΔ, είχε μιλήσει για το ότι αυτή είχε παίξει πρώτη το συγκεκριμένο έργο, που τότε δεν είχε την επιτυχία που φυσικά είχε με την ομότιτλη κινηματογραφική ταινία. ] >

 

 

1944: Δημήτρης Ψαθάς, «Σκίτσα της εποχής», (6 σκετς γελοιογραφίας) (παράσταση)

 < Οι έξι γελοιογραφίες (σκέτς γελοιογραφίας) του Δημήτρη Ψαθά υπό τον τίτλο «Σκίτσα της εποχής» παραστάθηκαν το πρώτον αρχές άνοιξης του 1944 (πρεμιέρα: 16 Απριλίου 1944) από τον θίασο Βασίλη Αργυρόπουλου.

     Οι τίτλοι των έξι σκετς:

/ -1. «Οι Λιμασμένοι»,

/ -2. «Ο Κηφισοφών»,

/ -3. «Οι Τρελοί της Εποχής»,

/ -4. «Νευρικός κύριος»,

/ -5. «Γαλάζια κύματα»,

/ -6. «Εύθυμη Κόλαση»

  (εδώ στο έκτο αυτό σκετς συγκρίνεται ο Διάβολος και οι μαυραγορίτες της Κατοχής και ο διάβολος σε σύγκριση μαζί τους φαίνεται σχεδόν σαν αναμάρτητος). > 





    


Γιώργος Παππάς

 

 

 

 

 


Εθνικό Θέατρο

Σπύρος Μελάς

Φώτος Πολίτης

Παύλος Νιρβάνας

Ιωάννης Γρυπάρης

Κωστής Μπαστιάς

Δημήτρης Ροντήρης

Θ. Συνοδινός

Γεώργιος Βλάχος

Μιλτιάδης Λιδωρίκης

Ελένη Παπαδάκη





 


Ορέστης Μακρής

 

 

 

 

 


Τάκης Κάσσης

 


άρθρο για τον Τάκη Κάσση

 

 

 

 

 

 


Κατερίνα Ανδρεάδη

 

 

 

 

 

 


Δημήτρης Χορν (1)

 

 

 

 

 

 


Καίτη Βερώνη

 

 


 


 

 


άρθρο για την Καίτη Βερώνη

 

 

 

 

 

 

 

 


Παμφίλη Σαντοριναίου

 


άρθρο για την Παμφίλη Σαντοριναίου

 

 

 

 

 


Κρινιώ Παππά

 


 

 

 

 

 


Λουκία Κωτσοπούλου, χορεύτρια και χορογράφος

Εθνική Λυρική Σκηνή

 

 

 

 


« Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας»

Θέατρον Πάνθεον

Βάσω Μανωλίδου

Αιμίλιος Βεάκης

Γιώργος Παππάς

Νίκος Δενδραμής

 

 

 

 

 

 

 

 

πηγή: περιοδικό «Το Θέατρο»

Δεκαπενθήμερη Θεατρική Επιθεώρηση

Αθήναι

δντής: Σπύρος Τριανταφύλλου

Έτος Α΄, αριθ. φύλλου 2, 2 Μαϊου 1944   

 

 

 

 

 


Μαίρη Αρώνη

 

 

 

 

 

 


Θάλεια Κουρή

 

 

 

 

 

 


Λουίζα Ποδηματά

 

 

 

 

 


Άννα Καλουτά

 


άρθρο για την Άννα Καλουτά

 

 

 

 

 

 


«Η Ελλάδα μας», επιθεώρηση

Γιώργος Ασημακόπουλος

Βασίλης Σπυρόπουλος

Παναγιώτης Παπαδούκας

Μουσική: Θεόδωρος Παπαδόπουλος

Θέατρον Περοκέ




1944: Γεώργιος Ασημακόπουλος - Βασίλης Σπυρόπουλος - Παναγιώτης Παπαδούκας, «Η Ελλάδα μας», (επιθεώρηση) (παράσταση)

/ - a.) προναγγελία της παράστασης – εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος»:

Εις το θέατρον «Περοκέ» το συγκρότημα Θεόδωρου Παπαδόπουλου με θιασάρχας τους Κυριάκο Μαυρέα, Βασίλη Αυλωνίτη και Σταύρο Ιατρίδη και με σύμπραξιν Καίτης Ντιριντάουα, Κούλας Νικολαϊδου και Τζένης Αρσένη θα κάμη έναρξιν με την επιθεώρησιν των κ.κ. Γιώργου Ασημακόπουλου – Βασίλη Σπυρόπουλου - Παναγιώτη Παπαδούκα «Η Ελλάδα μας», σε μουσική Θεόδωρου Παπαδόπουλου.

  Εις τον θίασον λαμβάνουν επίσης μέρος:

Ζαφειρίνη Γκιουζέππε,

Ελίζα Κανόνι,

Νανά Γκάτση,

Γεωργία Βασιλειάδου,

Λέλα Πασαλή

και οι κ.κ.

Ραφαήλ  Ντενόγιας,

Τάκης Χατζηχρήστος,

Άγγελος Μαυρόπουλος,

Ν. Φρανζής,

Σάκαινας,

και ο χορευτής και χορογράφος κ. Αλμπαρέζ.   }

/ - πηγή a.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 19, Σάββατο 13 Μαίου 1944, στήλη: Παρασκηνιακά, σ. 4.

/ - b.) Η επιθεώρηση των Γιώργου Ασημακόπουλου-Βασίλη Σπυρόπουλου-Παναγιώτη Παπαδούκα «Η Ελλάδα μας» ανέβηκε στο θέατρον Περροκέ από τον θίασο Κυριάκου Μαυρέα, Βασίλη Αυλωνίτη, Σταύρου Ιατρίδη.

      Η πρεμιέρα ήταν στις 13 Μαϊ 1944, ημέρα Σάββατον.

/ - c.) από σημείωμα στην εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος»:

{                               θέατρο «Περοκέ»

                                « Η Ελλάδα μας»

                                 επιθεώρηση των

       Γ. Ασημακόπουλου – Β. Σπυρόπουλου – Π. Παπαδούκα

                 Θίασος: Μαυρέα – Αυλωνίτη – Ιατρίδη

  Πρώτο άνοιξε τις πύλες του το θέατρο «Περοκέ» (επιχείρησις Γ. Φραντζή) όπου το συγκρότημα Θεόδωρου Παπαδόπουλου, θίασος Κυριάκου Μαυρέα, Βασίλη Αυλωνίτη, Σταύρου Ιατρίδη, σύμπραξις Καίτης Ντιριντάουα, Τζένης Αρσένη, Κούλας Νικολαϊδου, Μαρίκας Νέζερ μας παρουσίασε την επιθεώρησιν των κ.κ. Γιώργου Ασημακόπουλου, Βασίλη Σπυρόπουλου, Παναγιώτη Παπαδούκα «Η Ελλάδα μας» με μουσική του συνθέτου και μαέστρου Θεόδωρου Παπαδόπουλου.

  «Η Ελλάδα μας» είναι μια επιθεώρησις που διακρίνεται για το λεπτό και πολιτισμένο πνεύμα της, τη γλυκειά μουσική της, και τον πλούτο των σκηνικών της που οφείλονται στον κ. Γιώτη Στεφανίδη.

   Οι δημοφιλείς πρωταγωνισταί καταχειροκροτούνται στις εμφανίσεις τους.

   Ομοίως καταχειροκροτούνται αι κυρίαι και δίδες:

Ζαφειρίνη Γκιουζέππε,

Νανά  Γκάτση,

Γεωργία Βασιλειάδου,

Λέλα Πασαλή,

Γιόλη Αργυροπούλου.

   Καταχειροκροτούνται επίσης οι κ.κ.

Ραφαήλ Ντενόγιας,

Τάκης Χατζηχρήστος,

Φραντζής,

Σάκαινας,

ο κομπέρ κ. Άγγελος Μαυρόπουλος,

το χορευτικό ζεύγος Ελίζα Κανόνι-Αλμπαρέζε.

   Από τα τραγούδια που λανσάρει η κ. Κούλα Νικολαϊδου η ρούμπα «Εσύ, Εσύ» και το βαλς οι «Αγάπες τελειώνουνε» έχουν επιτυχία και φαίνεται ότι πολύ σύντομα θα εκλαϊκευθούν.   }   

/ - πηγή c.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 20, Σάββατο 27 Μαϊου 1944, σ. 4.

/ - d.) σημείωμα στην εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος» (Ιουν 1944):

{                               « Η Ελλάδα μας»

                             στο θέατρο «Περοκέ»

  Η νέα σατυρική και θεαματική επιθεώρηση των Γ. Ασημακόπουλου, Π. Παπαδούκα και Β. Σπυρόπουλου, που παίζεται μ’ επιτυχία από το άρτιο συγκρότημα Μαυρέα – Αυλωνίτη – Ιατρίδη, είναι ομολογουμένως μια από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων.

   Δεν αντέχουμε στο πειρασμό να μην εξάρουμε τα «Ραδιοφωνικά μηνύματα» και τη «Γκόλφω», όπου θριαμβεύουν η Τζένη Αρσένη, ο Κυριάκος Μαυρέας και η αμίμητη Γεωργία Βασιλειάδου.

  Το «Ειρήνη και Πόλεμος», ένα πολύ πνευματώδες ντουέτο, με την Μαρίκα Νέζερ και την μπριόζα Καίτη Ντιριντάουα. Τη «Σκηνή του Χωρισμού», όπου καταχειροκροτούνται η Κούλα Νικολαϊδου και ο τενόρος Ραφαήλ Ντενόγιας. Το φινάλε της Α’ πράξεως «Να τι θα πη Ελλάδα» με ολόκληρο τον θίασο επί σκηνής.   

   Αριστουργηματικό επίσης το χορευτικό νούμερο «Στην Άπω Ανατολή», όπου η νεαρή χορεύτρια Κανόνι αναδεικνύεται σίγουρη ελπίδα για το μέλλον.

  Το κωμικό σκετς με τον Βασίλη Αυλωνίτη.

  Σε όλο το έργο η συμβολή του Σταύρου Ιατρίδη, του Άγγελου Μαυρόπουλου, του Τάκη Χατζηχρήστου, της Ζαφειρίνης Γκιουζέππε, της Νανάς Γκάτση, της Λέλας Πασσαλή και της Γιόλης Αργυροπούλου είναι κι’ αυτή σημαντική.

  Ένας θερμός έπαινος λοιπόν αξίζει τόσο στην τριάδα των επιθεωρησιογράφων, όσο και στην πλειάδα των ερμηνευτών, ιδιαίτερα δε στον μαέστρο Θεόδωρο Παπαδόπουλο που με τη μουσική του συνεπλήρωσε την επιτυχία του όλου  θεάματος. 

                                     Απ. Ν.  Μαγγανάρης.           }

/ - πηγή d.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 22, Σάββατο 10 Ιουνίου 1944, στήλη: Το Μουσικό Θέατρο, συντάκτης: Απόστολος Μαγγανάρης, σ. 2. > 



 

 

 

 

 


Θεόδωρος Αρώνης

Θίασος Μαίρης Αρώνη – Δημήτρη Χορν

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Αντώνης Γιαννίδης

 

 

 

 

 

 


Σπύρος Πατρίκιος

 


άρθρο για τον Σπύρο Πατρίκιο

 

 

 

 

 

 

 


Ντενίς Κωνστάνς, ακορντεονίστρια

 

 

 

 

 

 

 

 

 


«Τρελλοκόριτσο», κωμωδία 

θέατρον Λυρικόν  

Θίασος Βάσω Μανωλίδου - Γιώργου Παππά 

σύμπραξις: Αντώνης Γιαννίδης

σκηνοθεσία: Τάκης Μουζενίδης



 

 

 

 

 


Ζακ Ντεβάλ, «Εραστής από χαρτόνι»

κωμωδία

θέατρο Βρετάνια 

θίασος Κατερίνας Ανδρεάδη

σύμπραξις: Αντώνης Γιαννίδης 

Κατερίνα

Δημήτρης Χορν

Λιάκος Χριστογιαννόπουλος 



 

 

   

πηγή :περιοδικό «Το Θέατρο»

Δεκαπενθήμερη Θεατρική Επιθεώρηση

Αθήναι

δντής: Σπύρος Τριανταφύλλου

Έτος Α΄, αριθ. φύλλου 3, 20 Μαϊου 1944   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Αιμίλιος Βεάκης

 

 

 

 

 


Δημήτρης Χορν (2)

 

 

 

 

 

 


Γιώργος Γληνός, Εθνικό Θέατρο

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Μαρίκα Καλουτά

 


άρθρο για τη Μαρίκα Καλουτά

 

 

 

 

 

 

 


Γκίκας Μπινιάρης, ηθοποιός

 

 

 

 

 


Ανθή Μηλιάδου, ηθοποιός

Ανθή Ρούσσου-Μηλιάδου

 


άρθρο για την Ανθή Μηλιάδου

 

 

 





Θάλεια Καλλιγά 

 

 

 

 

 

 

 


Καίτη Ασπρέα

 

 

 

 

 

 


Αλίκη Ζωγράφου

 

 

 

 

 

 


Μενέλαος Θεοφανίδης, συνθέτης

 

 

 

 

 

 

 


«Τρελλοκόριτσο»

Θέατρον Λυρικόν

Σκηνοθεσία: Τάκης Μουζενίδης

Βάσω Μανωλίδου

Γιώργος Παππάς

Αντώνης Γιαννίδης

 

 

 

 


Δημήτρης Ευαγγελίδης «Ζητείται πρώτη καμαριέρα»

Μουσική κωμωδία

Μουσική: Κώστας Γιαννίδης

Σκηνογραφίες: Μάριος Αγγελόπουλος

Χορογραφία: Γιάννης Φλερύ

Θέατρον Παρκ

Θίασος Μάνου Φιλιππίδη

Σκηνοθεσία: Τάκης Μουζενίδης

Μάνος Φιλιππίδης

Νίκος Παρασκευάς

Νανά Σκιαδά

Λέλα Σκορδούλη

Γιώργος Γαβριηλίδης

Κ. Μανιατάκης

Κορνηλία Βλαχοπούλου

Άννα Ραφτοπούλου

Αλίκη Ζωγράφου

Χορεύει η Μπέλλα Σμάρω




1944: Δ.Κ. Ευαγγελίδης (Δημήτρης Ευαγγελίδης), «Ζητείται πρώτη καμαριέρα», (μουσική κωμωδία) (ποράσταση)

<  - a.) από τα θεατρικά προγράμματα της συλλογής του Ε.Λ.Ι.Α.:

Θέατρο Παρκ (τηλέφωνο: 88 003)

Δ.Κ. Ευαγγελίδη «Ζητείται πρώτη καμαριέρα»

Μουσική κωμωδία

Σκηνοθεσία: Τάκης Μουζενίδης

Σκηνογραφίες: Μάριος Αγγελόπουλος

Θίασος Μάνου Φιλιππίδη

Συμμετέχει: Νίκος Παρασκευάς

Έκτακτος συμμετοχή: Νανά Σκιαδά

Συμπράττουν:

/ - Λέλα Σκορδούλη

/ - Κώστας Μανιατάκης

/ - Γιώργος Γαβριηλίδης

/ - Κορνηλία Βλαχοπούλου

/ - Άννα Ραυτοπούλου

Χορευτική εμφάνισις: Μπέλλα Σμάρω

< - b.) σημείωμα στην  εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος» (Ιουν 1944):

{   Στο θέατρο «Παρκ» ο θίασος μουσικής κωμωδίας Μάνου Φιλιππίδη – συμμετοχή Νίκου Παρασκευά – Νανάς Σκιαδά και σύμπραξις Λέλας Σκορδούλη, Κώστα Μανιατάκη, Γιώργου Γαβριηλίδη, Κορνηλίας Βλαχοπούλου, Άννας Ραυτοπούλου και  Αλίκης Ζωγράφου, χορευτική εμφάνισις η Μπέλα Σμάρω, συνεχίζει με μεγάλες πιέννες τις παραστάσεις του νέου έργου του κ. Δ.Κ. Ευαγγελίδη «Ζητείται πρώτη καμαριέρα» κατά σκηνοθεσίαν του κ. Τάκη Μουζενίδη. }

/ - πηγή b.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 21, Σάββατο 3 Ιουνίου 1944, στήλη: Παρασκηνιακά, σ. 4.

/ - c.) θεατρική κριτική του Απόστολου Μαγγανάρη (17 Ιουνίου 1944):

{                                  θέατρο «Παρκ»

                           «Ζητείται πρώτη καμαριέρα»

   Η μουσική κωμωδία του κ. Δ.Κ. Ευαγγελίδη «Ζητείται πρώτη καμαριέρα» αρχίζει σαν ένα  λεπταίσθητο, πολιτισμένο και πολύ χαριτωμένο σκηνικό παιχνίδι, εξελίσσεται σαν μια αθηναϊκή σύγχρονη ηθογραφία και τελειώνει σαν μια μπριόζικη φάρσα. 

   Συνεπίκουρο στην επιτυχία της ευχάριστης μουσικής κωμωδίας είναι και το άριστο ερμηνευτικό υλικό. «Κομμένοι και ραμμένοι» όντως οι περισσότεροι ηθοποιοί του συγκροτήματος του «Παρκ» «για φίνες και λεπτές δημιουργίες»: Ο Μάνος Φιλιππίδης και  ο Νίκος Παρασκευάς στους δύο πόλους της σύγχρονης εθιμοτυπίας – του ξεπεσμένου αριστοκράτη και του νεόπλουτου μικροαστού – βαστούν στους ώμους τους όλο σχεδόν το οικοδόμημα του έργου.

   Υπεράξια η μπριόζα και χαριτωμένη Νανά Σκιαδά. Πολιτισμένος στην εμφάνισή του ο Κώστας Μανιατάκης. Καλός όπως πάντα ο Γιώργος Γαβριηλίδης, καθώς κι’ ο συμπαθής τυπίστας Νίκος Θηβαίος.  

  Φωνητικό κεφάλαιο η Λέλα Σκορδούλη. Ονειρώδης σε εμφάνιση και τέχνη η χορεύτρια Μπέλλα Σμάρω. Αρκετά ευάρεστοι η κ. Άννα Ραφτοπούλου, η Κορνηλία Βλαχοπούλου, ο Γιώργος Ρώης, ο Γ. Χαλκίδης και ο Τ. Λαμπέτης.

  Τα τελευταία μπράβο ας μοιραστούν ο συνθέτης της γλυκύτατης μουσικής του έργου Κώστας Γιαννίδης, ο σκηνογράφος Μάριος Αγγελόπουλος και ο σκηνοθέτης Τάκης Μουζενίδης.

                    Απ. Ν. Μαγγανάρης [: Απόστολος Μαγγανάρης ]      }

/ - πηγή c.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 23, Σάββατο 17 Ιουνίου 1944, στήλη: Το Μουσικό Θέατρο, συντάκτης: Απόστολος Ν. Μαγγανάρης, σ. 2.

/ - d.) από κριτική του Σπύρου Μελά – περ. «Το Θέατρο»:

{                     « Ζητείται πρώτη Καμαριέρα »

                     των κ.κ. Δ. Ευαγγελίδη – Κ. Γιαννίδη

                                    στο «Παρκ».

    Η μουσική αυτή κωμωδία είναι παρμένη απ’ τη σύγχρονη εποχή κι’ από το άμεσο περιβάλλον. Ο Κολωνακιώτης γέρος Ιάκωβος Ρομπάδης (Νίκος Παρασκευάς) ζη με την κόρη του Έλλη Ρομάζη (Νανά Σκιαδά) σε μια κατάσταση μεγάλης οικονομικής στενοχώριας. Έχουν πουλήσει τα πάντα, ως και τα έπιπλά τους – ο Ρομπάζης κάθεται σ’ ένα σκαμνάκι κι’ οι επισκέπτες όρθιοι – και το πράμα έχει φθάσει στ’ απροχώρητο.

    Ένας νέος, ο Λώλος Μελανός (Γιώργος Γαβριηλίδης) ελαφρό και κωμικό υποκείμενο, αγαπά  την Έλλη και θέλει να την πάρη. Ο γάμος όμως αυτός ούτε για την κόρη ούτε για το σπίτι αποτελεί καμμιά λύση. Και η Έλλη, που’χει μέσα της πολύ κέφι για περιπέτεια και για ζωή και πολλή ευθυμία, (όλοι άλλως τε, παίρνουν πολύ εύθυμα την κατάσταση) αποφασίζει να πάη πρώτη καμαριέρα στο σπίτι του νεόπλουτου μαυραγορίτη Χαριλάου Αποστολίδη (Μάνος Φιλιππίδης) που ζη με την γυναίκα του Άννα (Άννα Ραυτοπούλου), την κόρη του Ρίτα (Λέλα Σκορδούλη) και το γυιό του Τάκη (Γιώργος Ρώης), έχει όμως και μια νέα φιλεναδούλα τη Λουλού (Κορνηλία Βλαχοπούλου).

  Η Έλλη (Νανά  Σκιαδά) πηγαίνει πρώτη καμαριέρα μέσα σ’ αυτό το σπίτι, μ’ άλλο όνομα. Κι’ ο  πατέρας της που της έχει αδυναμία κι’ ο Λώλος που την αγαπάει, βρίσκουν τρόπο να συνδεθούν με τους Αποστολίδηδες, που νεόπλουτοι όπως είναι, θέλουν σχέσεις με την καλή κοινωνία.

  Όλοι ρίχνονται της Έλλης, ο γέρο-Αποστολίδης (:Μάνος Φιλιππίδης), ο υποψήφιος γαμπρός του Νίκος (:Κώστας Μανιατάκης), και διεκδικούν την καρδιά της, πολλές φορές μπροστά σ’ αυτόν τον Ρομπάζη, τον γέρο πατέρα της, και τον ερωτευμένο Λώλο. Κι’ έτσι δημιουργούνται τα πρώτα φαιδρά επεισόδια.

  Αλλά για να τονωθή το κωμικό  στοιχείο, επεμβαίνει και το στοιχείο της φάρσας. Η Αποστολίδη (:Άννα Ραυτοπούλου) πιάνει τον άνδρα της με τη Λουλού (:Κορνηλία Βλαχοπούλου), την ερωμένη του, και αυτός αναγκάζεται να την παρουσιάση… ως δεσποινίδα Ρομπάζη.  Νέα κωμικά επεισόδια.  Και επειδή η κυρία Αποστολίδη θέλει να δώση το γυιό της τον  Τάκη (που λείπει στη Θεσσαλονίκη και πρόκειται να ’ρθή) στη Ρομπάζη, ένα κορίτσι του καλού κόσμου κι’ επειδή ο Τάκης (:Γιώργος Ρώης) έχει μανία με τις καμαριέρες, ντύνουν τη Λουλού καμαριέρα και στην καμαριέρα επιτρέπουν να παρουσιαστή ως δεσποινίδα Ρομπάζη – αυτό, δηλαδή ακριβώς που είνε.   

  Ο γυιός (:Γιώργος Ρώης) γυρίζοντας από τη Θεσσαλονίκη ρίχνεται στην καμαριέρα, δηλαδή χωρίς να  το ξαίρη, στη φιλενάδα του πατέρα του – άλλα κωμικά επεισόδια – και τέλος αιχμαλωτίζεται από τα θέλγητρα της Έλλης και την παντρεύεται.

  Η κωμωδία διανθισμένη και μ’ άλλα παράπλευρα κωμικά επεισόδια, είνε δοσμένη με μεγάλη σκηνική γοργότητα, μ’ έξυπνο διάλογο, με σκηνικά ευρήματα, μ’ αρκετή λεπτότητα, βρίσκει δε τρόπο με τη «γυναίκα του ονείρου» να μπάση στη σκηνή και τη Μπέλλα Σμάρω, με το γνωστό χορευτικό της μπρίο.

   Οι κ.κ. Νίκος Παρασκευάς, Μάνος Φιλιππίδης και Γιώργος Γαβριηλίδης, με το κεφάτο παίξιμό τους δροσίζουν κάθε βράδυ το κοινό.

   Το σκηνικό δαιμόνιο της Νανάς Σκιαδά οργιάζει και η τόσο συμπαθητική Λέλα Σκορδούλη αποτελούν το κορύφωμα του συνόλου.

   Πρέπει να σημειωθή επίσης η σταθερή άνοδος της κ. Κορνηλίας Βλαχοπούλου, και το νόστιμο παίξιμο της Άννας Ραυτοπούλου.

   Το ανέβασμα επιμελημένο.     }

/ - πηγή d.: περ. «Το Θέατρο», Αθήναι, Έτος Α΄, αριθ. φύλλου 5, 21 Ιουνίου 1944, στήλη: Η κριτική του Θεάτρου, συντάκτης: Σπύρος Μελάς, σ. 5-6. >   

 

 

 

 

 

 

 


Αλέκος Λιδωρίκης «Ο άγνωστος Θεός»

Θερινό θέατρο Κώστα Μουσούρη

Θίασος

Μιράντας – Κώστα Μουσούρη – Χρήστου Νέζερ




1944: Αλέκος Λιδωρίκης, «Ο Άγνωστος Θεός», (κομεντί) (παράσταση)

 < - a.) Η κομεντί του Αλέκου Λιδωρίκη «Ο Άγνωστος Θεός» παραστάθηκε το πρώτον την θερινή θεατρική περίοδο του 1944 [Σάββατο 3 Ιουνίου 1944] στο θερινό θέατρο «Μουσούρη» από τον θίασο Μιράντας-Κώστα Μουσούρη.

/ - b) Η υπόθεση αδρομερώς: μια νέα, όμορφη και αγνή κοπέλα εμφανίζεται στη ζωή ενός μεγαλοεπιχειρηματία. Αυτός την προσλαμβάνει για εργασία. Η νέα (όμορφη, ελκυστική, αγνή) κοπέλα σιγά σιγά θα τον μεταστρέψει και θα εκμαιεύσει από μέσα του τα θετικά χαρακτηριστικά.

/ - c) Ο τίτλος του έργου: «Άγνωστος θεός» είναι η αγάπη που μπορεί να επαναφέρει στον ορθό δρόμο ακόμη και ανθρώπους (:μεγαλοεπιχειρηματία) που έχουν λοξοδρομήσει ή έστω να τους κάνει να εκδηλώσουν θετικά στοιχεία του χαρακτήρα τους που τα είχαν εγκαταλείψει στην πορεία.

/ - d.) σημείωμα στην εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος» (Ιουν 1944):

{  Σήμερον [Σάββατο 3 Ιουνίου 1944] δίδεται ανυπερθέτως η πρεμιέρα του θιάσου  Μιράντας – Μουσούρη με τον Χριστόφορον Νέζερ εις το επί της οδού Μαυροματαίων θερινόν θέατρον Κώστα Μουσούρη.

  Ο θίασος υπό την καλλιτεχνικήν διεύθυνσιν του κ. Αλέκου Λιδωρίκη αναβιβάζει το νέον ελληνικόν έργον του ιδίου κ. Αλ. Λιδωρίκη «Ο άγνωστος Θεός» σε 5 εικόνες.

  Είναι ένας ρωμαλέος πίνακας από τη σύγχρονη ζωή με τον αγώνα που κάνει μια θαραλλέα κοπέλλα για τα ιδανικά της, με τη νίκη που επιτυγχάνει παλεύοντας τον αρριβισμό, με την ανηθικότητα και τις αντιξοότητες της ταραγμένης εποχής μας, που ενσαρκώνονται στο πρόσωπο ενός δυναμικού μοντέρνου επιχειρηματία. 

  Πρωταγωνιστούν: Κώστας Μουσούρης, Μιράντα.

  Σε ωραίους ρόλους οι:

Χριστόφορος Νέζερ,

Λάμπρος Κωνσταντάρας,

Βλαχόπουλος,

Περικλής Χριστοφορίδης,

Αιμίλιος Βεάκης,

η νέα καλλιτέχνης Δέσπω Διαμαντίδου,

η Κούλη Γεωργοπούλου,

Μιχαήλ Παπαδάκης,

Κ. Ζαρούκας,

Ι. Χαλκιόπουλος, κ.α.

  Σκηνογραφίες Στ. Παπαβασιλοπούλου, Κ. Μολφέση.     } 

/ - πηγή d.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 21, Σάββατο 3 Ιουνίου 1944, στήλη: Παρασκηνιακά, σ. 4. > 


 

 

 

 

 


Δημήτρης Γιαννουκάκης « Τα Ελληνικά τοπία »

Θέατρον Ερμής




1944: Δημήτρης Γιαννουκάκης, «Ελληνικά Τοπεία», (επιθεώρηση) (παράσταση)

< - a.) Η σατυρική επιθεώρηση του Δημήτρη Γιαννουκάκη «Ελληνικά Τοπεία» παραστάθηκε την άνοιξη του 1944 (τέλος Μαϊου 1944-Ιούνιος 1944) στο θέατρον «Ερμής» από τον θίασο Πέτρου Κυριακού, Φωφώς Λουκά, Γιάννη Σπαρίδη, με Μίμη Καντιώτη, σύμπραξις Μπέμπας Δόξα, καλλιτεχνική διεύθυνσις: Ιωάννης Διανέλος.

 Συμμετέχουν:

Φίτσα Ντάβου,

Δέσποινα Παναγιωτίδου,

Μ.  Καζαντζή,

Δ. Παυλοπούλου, 

Δ. Κιούσης.

  Κομπέρ: Κώστας Σαντοριναίος.

  Χορευτής-χορογράφος: Φριτς Φλερύ (: Ελβετός)

  Χορεύτρια: Ελίτα  (: η παρτεναίρ του Φριτς Φλερύ)

  Στα τραγούδια του ελληνικού λαού: η Φρόσω Κοκκόλα.

  Ντιζέζ: η βασίλισσα της τζαζ Ρένα Βλαχοπούλου.

  Σκηνογραφίαι: Σ. Δόξα

  Μουσική: Γιώργος Μυρογιάννης

  Ορχήστρα τζαζ: Γιώργου Μυρογιάννη.

[ στη δεύτερη αφίσσα ο τίτλος αναγράφεται: «Ελληνικά Τοπία»]

[ από διαφημιστικές καταχωρήσεις των παραστάσεων – εφημ. «Καλλτιεχνικός Κόσμος», Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 20, Σάββατο 27 Μαϊου 1944, σ. 3. / - αριθ. φύλλου,  21, Σάββατο 3 Ιουνίου 1944, σ. 2 ] 

/ - b.) σημείωμα στην εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος» (Ιουν 1944):

{                                    θέατρον «Ερμής»

                               Δημήτρη Γιαννουκάκη

                                   «Ελληνικά Τοπεία»

                                Σατυρική επιθεώρησις

      θίασος Πέτρου Κυριακού – Φωφώς Λουκά – Ιωάννη Σπαρίδη  

    Την περασμένη Τετάρτη [ 31 Μαϊου 1944] άνοιξε το θέατρο «Ερμής» με τον θίασο Πέτρου Κυριακού, Φωφώς Λουκάς, Ιωάννη Σπαρίδη με την καινούργια σατυρική επιθεώρηση «Ελληνικά Τοπεία» του Δημήτρη Γιαννουκάκη, μουσική Γιώργου Μυρογιάννη.

   Εκτός από τα σατυρικά του νούμερα ο Δημήτρης Γιαννουκάκης την φορά αυτή μας παρουσιάζει κι’ εκπλήξεις λυρισμού.

   Το τραγούδι της Μπέμπας Δόξα, εμπνευσμένο από την πολεμική κατάσταση μπορεί να θεωρηθεί αριστούργημα στο είδος του.

   Επίσης μια  απαγγελία του Κώστα Σαντοριναίου, απαγγελία με μουσική υπόκρουση, το «Ελληνικά Τοπεία».

   Άλλο ένα λυρικό πατριωτικό νούμερο «Το Ιδανικό του» (Πέτρος Κυριακός) με την κόρη του Ρίτσα Κυριακού αξίζει να σημειωθεί ιδιαίτερα.

  Από τα σατυρικά το φινάλε της Α’ πράξεως με μια ατέλειωτη σάτυρα των παλαιών έργων που ανέβηκαν τον περασμένο χειμώνα ο μαέστρος της μόδης με τον Μίμη Καντιώτη και τη Φωφώ Λουκά. (Το κοινόν εχειροκρότησε ιδιαίτερα τον Μίμη Καντιώντη ύστερα από απουσία τεσσάρων ετών από τη σκηνή).

   Το κωμικώτατο σκετς «Διανυκτερεύον Φαρμακείον» με τον Γιάννη Σπαρίδη, το «Καινούργιο εορτολόγιο» με τον Πέτρο Κυριακό, το χαριτωμένο νουμεράκι «Αλητεία» (δεσποινίδες Ρίτσα και Κατερίνα Κυριακού, κόρες του Πέτρου Κυριακού), μια επιτυχημένη σάτυρα της Ρουλέττας με την Άννα Γκαλ και τον Γιάννη Σπαρίδη, και τόσα άλλα.

   Καταπληκτική επιτυχία εσημείωσαν τα δύο καινούργια τραγούδια του Γιώργου Μυρογιάννη που λανσάρει η Ρένα Βλαχοπούλου, το «Εσύ κι’ εγώ θα το ξέρωμε…» και το «Μάτια… ποτέ δεν είδα τέτοια μάτια…».

   Η Φρόσω Κοκκόλα στα τραγούδια του ελληνικού λαού [:δημοτικά] όπως πάντα απαράμιλλη.

   Ο ρυθμός της παραστάσεως γοργός και θριαμβευτικός, κατόρθωμα του καλλιτεχνικού διευθυντού του θιάσου κ. Ιωάννη Διανέλλου.

   Η ορχήστρα του Γιώργου Μυρογιάννη πειθαρχημένη και αφάνταστα μπριόζα.

   Τα σκηνικά του κ. Σ. Δόξα κομψότατα, μ’ επιμέλεια και καλό γούστο.   } 

/ - πηγή b.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αφιθ. φύλλου 21, Σάββατο 3 Ιουνίου 1944, σ. 4.

 

 



 

 

 

 

 

 


Βικτωρέν Σαρδού «Κυρία δε με μέλλει»

Θέατρο Κατερίνας

Θίασος Κατερίνας

Σύμπραξις Αιμιλίου Βεάκη

Μετάφρασις: Γιάννης Οικονομίδης

Σκηνοθεσία: Κατερίνα

Σκηνογραφίες – κοστούμια: Γιάννης Τσαρούχης

 

 

 

 

 


Δημήτρης Ευαγγελίδης «Δράματα της ζωής»

Μουσική: Μενέλαος Θεοφανίδης

Σκηνογραφίες: Μελέτης Γκοργκάκης

Χορογραφίες: Μανώλης Καστρινός

Θέατρο Μακέδο

Θίασος Ζωζώς Νταλμάς – Ιωάννη Στυλιανόπουλου

Συμμετοχή: Καίτη Βερώνη

Έλλη Κονδυλάκη

Γιάννης Ιατρού

Δ. Θάνος (τενόρος)

Αλ. Αναστασιάδης

Νανά Παπαδοπούλου

Μελπομένη Κολυβά

Χορεύει η Μπέλα Σμάρω





1944: Δ.Κ. Ευαγγελίδης (Δημήτρης Ευαγγελίδης), «Δράματα της ζωής», (δράμα) (παράσταση)

< - a.) προωθητική αφίσσα του έργου - εφ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος»:

{                           Θέατρον Μακέδο

                   οδός Θεμιστοκλέους  τηλέφ.: 34-924

                                   Θριαμβεύει

            Το επίκαιρον πολεμικόν κοινωνικόν έργον του κ.

                               Δ.Κ. Ευαγγελίδη

                          « Δράματα της Ζωής »

Μουσική: Μενέλαου Θεοφανίδη

με την Ζωζώ Νταλμάς

τον Γιάννη Στυλιανόπουλον

την Καίτη Βερώνη

την Έλλη Κανδυλάκη,

τον τενόρο κ. Θάνο,

και την κ. Μελπομένη Κολυβά.

Χορεύει: η Μπέλα Σμάρω.   }

/ - πηγή a.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 20, Σάββατο 27 Μαϊου 1944, σ. 3.

/ - b.) από σημείωμα στην εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος»:

{                               θέατρο «Μακέδο»

                     Δ.Κ. Ευαγγελίδη: «Δράματα της ζωής»

               θίασος: Ζωζώ Νταλμάς – Ιωάννη Στυλιανόπουλου

  Στο θέατρο «Μακέδο» (επιχείρησις Στυλιανού Χατζόκου) ο θίασος Ζωζώ Νταλμάς, Ιωάννη Στυλιανόπουλου, συμμετοχή Καίτης Βερώνη με σύμπραξιν της κ. Έλλης Κανδυλάκη, του τενόρου Δ. Θάνου και των κ.κ. Ι. Ιατρού, Αλέκου Αναστασιάδη, Νανάς Παπαδοπούλου, Τρ. Κλωτσώνη, Ζάχου Θάνου και της κας Μελπομένης Κολυβά, παρουσίασεν υπό την καλλιτεχνικήν διεύθυνσιν του κ. Ιωάννη Στυλιανόπουλου το σύγχρονο κοινωνικό έργο του κ. Δημήτρη Κ. Ευαγγελίδη «Δράματα της ζωής», με μουσική του μαέστρου και συνθέτου κ. Μενέλαου Θεοφανίδη και σκηνογραφία του κ. Μελέτη Γκοργκάκη.

   Το έργο είναι βγαλμένο μέσα απ’ το πέρασμα του πολέμου και δίνει μια ζωντανή εικόνα από τη σημερινή Αθήνα.

   Όλοι οι εκτελεσταί αρέσουν και χειροκροτούνται στους ρόλους των.

   Ομοίως χειροκροτείται ζωηρότατα η εμφάνισις της Μπέλλας Σμάρω με το χορευτή και χορογράφο κ. Μάνο Καστρινό.   }     

/ - πηγή b.: εφημ. «Καλλιτεχνικός Κόσμος», Αθήναι, Έτος Α΄, Περίοδος Β΄, αριθ. φύλλου 20, Σάββατο 27 Μαϊου 1944, συντάκτης: Θανάσης Τσόγκας, σ. 4. > 


 

 

 

 

 

 


«Τα τρία βαλς»

Διασκευή: Δημήτρης Γιαννουκάκης

Σκηνοθεσία: Γιαννούλης Σαραντίδης

Θέατρον Ακροπόλ

Θίασος Μαίρης Αρώνη – Δημήτρη Χορν

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η θεατρική Ελληνική οικογένεια

άρθρο του Νίκου Βυζαντινού

 

 

 

 


 

 


Έλληνες ηθοποιοί κατά το 1944

 

 

 


Δραματικές Σχολές κατά το 1944

 

 

 


Θεατρικοί Συγγραφείς

(μέλη της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων)

 

 

 

 

 


Σκηνογράφοι και ενδυματολόγοι κατά το 1944

 

 


Οι τεχνικοί 


  Νίκος Βυζαντινός  

 

 

 

 

 

 

 

πηγή: περιοδικό «Το Θέατρο»

Δεκαπενθήμερη Θεατρική Επιθεώρηση

Αθήναι

δντής: Σπύρος Τριανταφύλλου

Έτος Α΄, αριθ. φύλλου 4, 5 Ιουνίου 1944   

 

 

 

 

 

 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ

eleftherografos.blogspot.com

[ ανάρτηση 22 Μαϊου 2023 :

" Θεατρογραφικά έτος 1944 – Μέρος Α΄ "

περ. «Το Θέατρο»

Θεάματα

Θεατρογραφικά

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΆ ]

 

 

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αριστόδημος "Από την Tata Juba στη Jericoacoara. Βορειοανατολική Βραζιλία" φωτογραφία Περιηγήσεις

  Αριστόδημος Από την Tata Juba στη Jericoacoara Βορειοανατολική Βραζιλία φωτογραφία Περιηγήσεις           / - 1.     ...