Pink Floyd
Atom Heart
Mother
album
1970
released
on 2 October 1970
5th
studio album
progressive rock
εποχές
βινυλίου
/ - το εξώφυλλο (ελληνική έκδοση)
/ - το οπισθόφυλλο (ελληνική
έκδοση)
(Στην
Ελλάδα κυκλοφόρησε με μονό εξώφυλλο)
/ - το εσώφυλλο ενιαίο
/ - το εσώφυλλο αριστερή πλευρά
(αμερικάνικη έκδοση, αγγλική έκδοση)
/ - το εσώφυλλο δεξιά πλευρά
(αμερικάνικη έκδοση, αγγλική έκδοση)
/ - το οπισθόφυλλο
(αμερικάνικη έκδοση, αγγλική έκδοση - φωτο από το discogs)
/ - το βινύλιο (ελληνική έκδοση)
Side 1
/
- Atom
Heart Mother
/ - το βινύλιο (ελληνική έκδοση)
Side
2
/
- If
/
- Summer ’68
/
- Fat Old Sun
/
- Alan’s Psychedelic Breakfast
Προωθητική διαφήμιση
του δίσκου 10 Οκτωβρίου 1970, περιοδικό Melody Maker
Προωθητική καταχώρηση
αναγγελίας κυκλοφορίας του δίσκου “Atom Heart Mother”
στο αγγλικό μουσικό περιοδικό Melody Maker, 10 Οκτωβρίου 1970.
Δημοσίευμα-δισκοκριτική
στο αγγλικό μουσικό περιοδικό Melody Maker, 10 Οκτωβρίου 1970.
Floyd’s
best yet
PINK FLOYD:
"Atom Heart Mother"
(Harvest).
“Atom Hear
Mother” is, I believe, the piece played by the Floyd al Bath and in Hyde Park
this summer, to such warm critical response.
I didn't hear
it on other occasion, but on the one side of this album which it occupies it comes
over as possibly the most mature and
finisbed piece of music the group has yet produced.
The composition
is credited to all four
Members, but it doesn't say which was respronsible for
the superb, majestic brass, strings and choir, which combines with the rock instruments in the most
satisfying way. The work has plenty of shifts of texture, but maintains a mood
of superb relaxation which feels very good – rather similar to the effect of
Vaughan Williams’ “Fantasia On A Theme Of
Thomas Thallis”. One passage, in particular, is highly revealing: this is a
loose blowing passage for guitar, organ, bass and drums, in which the
resemblance to Booker T. Jones’ Memphis Group is unmistakeable. Dave Gilmour’s
guitar is a dead ringer for Steve Cooper, and this is something I noticed at
their last Albert Hall concert. They’re obviously a lot funkier than they’re
given credit for.
The second
side seems rather pale after the sweep and general mastery of the title track,
but it contains one of Roger Water’s prette pastoral songs called “If,” and
lots of curious mumbling which I haven’t figured out yet.
But buy it
for sure, on the strength of “Atom Heart Mother” – a great piece of modern
music.
– R. W.
Melody Maker magazine, October 10, 1970,
p.23
(απόδοση
στα Ελληνικά):
«Atom Heart Mother» είναι, πιστεύω, το έργο που έπαιξαν οι Floyd στο Bath
και στο Hyde Park αυτό το καλοκαίρι, και που έτυχε τόσο θερμής κριτικής
υποδοχής.
Δεν το
άκουσα σε άλλη περίσταση, αλλά, στην μία πλευρά του δίσκου που καταλαμβάνει,
αναδεικνύεται ως ίσως το πιο ώριμο και ολοκληρωμένο μουσικό έργο που έχει
δημιουργήσει μέχρι σήμερα το συγκρότημα.
Η σύνθεση
αποδίδεται και στα τέσσερα
μέλη, αλλά δεν αναφέρεται ποιος είναι υπεύθυνος για τα υπέροχα, μεγαλοπρεπή
πνευστά, έγχορδα και τη χορωδία, τα οποία συνδυάζονται με τα ροκ όργανα με τον
πιο ικανοποιητικό τρόπο. Το έργο έχει πολλές εναλλαγές υφής, αλλά διατηρεί μια
διάθεση εξαιρετικής χαλάρωσης που αφήνει πολύ ωραία αίσθηση – παρόμοια με την
επίδραση που έχει η Fantasia On A Theme
Of Thomas Tallis του Vaughan
Williams. Ένα συγκεκριμένο πέρασμα είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό:
πρόκειται για ένα χαλαρό αυτοσχεδιαστικό απόσπασμα με κιθάρα, όργανο, μπάσο και
ντραμς, στο οποίο η ομοιότητα με το συγκρότημα του Booker T. Jones, τους Memphis
Group, είναι αδιαμφισβήτητη. Η κιθάρα του Dave Gilmour θυμίζει έντονα τον Steve Cooper, και αυτό το είχα προσέξει και στην τελευταία τους
συναυλία στο Albert Hall. Είναι
φανερό πως είναι πολύ πιο «funky» απ’ όσο τους πιστώνεται συνήθως.
Η δεύτερη
πλευρά φαίνεται κάπως άνευρη μετά τη μεγαλοπρέπεια και τη γενική δεξιοτεχνία
του κομματιού με τον τίτλο του άλμπουμ, αλλά περιλαμβάνει ένα από τα όμορφα,
αγροτικής υφής τραγούδια του Roger Waters, με τίτλο If, καθώς και αρκετό
περίεργο μουρμουρητό που δεν έχω ακόμη αποκωδικοποιήσει.
Αλλά να το
αγοράσετε οπωσδήποτε, μόνο και μόνο για το Atom Heart Mother – ένα σπουδαίο έργο
σύγχρονης μουσικής.
– R. W.
Melody Maker magazine, 10 Οκτωβρίου 1970, σελ. 23
Δημοσίευμα – δισκοκριτική
αρνητική –
στο αγγλικό μουσικό περιοδικό Record Mirror, 17 Οκτωβρίου 1970.
PINK FLOYD
'Atom Heart Mother'
(Harvest SHVL 7811)
Atom Heart Mother;
If;
Summer 68;
Fat Old Sun;
Alan's Psychedelic Breakfast.
THIS album is
natural progression from the studio portions of `Ummagumma' – but the progression hasn't led anywhere.
Their 20 odd
minute `Atom Heart Mother', the only track on side one includes violins, trumpets,
a cosmic choir and beautifully produced guitar playing.
Side two's four tracks all have vocals – the first “If ”, with a very plaintive voice singing for much of the time with just a single guitar backing.
It has a very cold effect – almost numbing in fact. The style of singing continues through the rest of the tracks, creating the overall impression of stillness.
Record Mirror magazine, October 17, 1970.
δισκοκριτική:
New
Mucical Express October 1970
New Musical Express, Friday, October 10, 1970, p. 10.
το κείμενο:
Funky
Floyd:
Most grandiose work to date
PINK
FLOYD:
ATOM
HEART MOTHER
(Harvest
stereo SHVL 781 45s).
ARE we to
presume from Atom Heart Mother that
the Floyd are concerning themselves with man’s eternal conflict with machines,
and of the contrasts and gulf between the extremes of the two, or is it just
that it makes a funky title? And
that the maternal moo cows on the cover make for a pretty pastoral scene.
The evidence
inside tends to suggest that the Floyd aren’t being flippant; Atom Heart Mother being the title of the
album’s major work and one of the Floyd’s most grandiose compositions to date.
Spread over
the whole of side one and split into six movements, glorifying in such Floydian
titles as Breast Milky and Mind Your Throats Please, it is a mixture of
contrasting themes; from pastoral to Zec century radical classical, the latter
bearing the mark of fifth composer Ron Geesin.
Opening with
trumpets in a Westernish theme, leading into swirling horns and rerving
motorbikes, it develops into a typically expansive Floyd piece which passes
through gloriously into a superb second passage. Earie voices — the John Aldiss
Choir — come and go as material, brass and euphonium usher in funky bass,
superb organ and light guitar, that would give Booker T a run for his money.
Couldn’t be anything else but Funky Dung!
It’s not
without its clichés but, as a whole, stands as testimony to a constantly progressing
group.
Side two
gives expression to the gentler, individual facets of the group: “If” by Roger
Waters, “Summer ‘68” by Richard Wright and “Fat Old Sun” by Dave Gilmour, vying
with each other for prettiness. Wright’s is the most besty, and a shade with its strident trumpet breaks.
Another group
composition, “Alan’s Psychedelic Breakfast”, in three parts, includes
water-pouring, and contains some amusing moments via piano and acoustic guitar.
I think, though, that I
could have done without Alan — not exactly a strong ending to an album which
earlier promised so much. But it’s still a highly worthwhile work — pomp, crack
and promise.
(απόδοση στα Ελληνικά):
Funky Floyd:
Το πιο
μεγαλειώδες έργο μέχρι σήμερα
PINK
FLOYD:
ATOM
HEART MOTHER
(Harvest
stereo SHVL 781 45s).
Να υποθέσουμε, λοιπόν, από το Atom
Heart Mother ότι οι Floyd ασχολούνται με την αιώνια σύγκρουση του ανθρώπου με
τις μηχανές και τις αντιθέσεις και το χάσμα ανάμεσα στα άκρα των δύο, ή απλώς
ότι είναι ένας funky τίτλος; Και ότι οι μητρικές αγελάδες στο εξώφυλλο
δημιουργούν μια όμορφη, ποιμενική σκηνή;
Τα στοιχεία μέσα στο δίσκο φαίνεται να
υποδηλώνουν ότι οι Floyd δεν αστειεύονται· το Atom Heart Mother είναι ο τίτλος
του βασικού έργου του άλμπουμ και από τις πιο μεγαλειώδεις συνθέσεις των Floyd
μέχρι σήμερα.
Απλωμένο σε όλη την πρώτη πλευρά και
χωρισμένο σε έξι μέρη, με χαρακτηριστικούς τίτλους τύπου Floyd όπως Breast
Milky και Mind Your Throats Please, είναι ένα μείγμα αντιθετικών θεμάτων· από
ποιμενικά μέχρι ριζοσπαστικά, κλασικά του 21ου αιώνα, το τελευταίο με την
υπογραφή του πέμπτου συνθέτη Ron Geesin.
Ξεκινώντας με τρομπέτες σε ένα θέμα που
θυμίζει γουέστερν, και περνώντας σε στροβιλιζόμενα πνευστά και γρυλίσματα από
μηχανές, εξελίσσεται σε ένα τυπικά εκτενές κομμάτι των Floyd που περνά
εντυπωσιακά σε μια θαυμάσια δεύτερη ενότητα. Απόκοσμες φωνές — η χορωδία John
Aldiss — εμφανίζονται και χάνονται σαν ηχητικό υλικό, ενώ χάλκινα και σαξόφωνο εισάγουν
ένα funky μπάσο, υπέροχο όργανο και απαλή κιθάρα που θα έβαζε τον Booker T σε
ανταγωνισμό. Δεν θα μπορούσε να είναι τίποτα άλλο από Funky Dung!
Δεν λείπουν τα κλισέ, αλλά συνολικά,
αποτελεί μαρτυρία για ένα συγκρότημα που συνεχώς εξελίσσεται.
Η δεύτερη πλευρά εκφράζει τις πιο ήπιες,
ατομικές πτυχές του συγκροτήματος: το “If” του Roger Waters, το “Summer ‘68”
του Richard Wright και το “Fat Old Sun” του Dave Gilmour, που ανταγωνίζονται
μεταξύ τους για την ομορφιά τους. Το κομμάτι του Wright είναι το πιο «besty»
(προφανώς εννοείται ως «το πιο όμορφο»), και έχει μια πινελιά με τα έντονα
διαλείμματα από τρομπέτα.
Άλλη
μια ομαδική σύνθεση, το “Alan’s Psychedelic Breakfast”, σε τρία μέρη,
περιλαμβάνει ήχους από νερό που χύνεται, και έχει μερικές αστείες στιγμές με
πιάνο και ακουστική κιθάρα. Νομίζω, όμως, πως θα μπορούσα να είχα ζήσει και
χωρίς τον Alan — δεν είναι ακριβώς ένα δυνατό φινάλε για ένα άλμπουμ που
νωρίτερα υποσχόταν τόσα πολλά. Παραμένει όμως ένα έργο υψηλής αξίας —
μεγαλοπρέπεια, ένταση και υπόσχεση.
New Musical Express
magazine, November 7, 1970
Πίνακας επιτυχιών για album (L.P.)
O
πίνακας πωλήσεων ισχύει
μόνο για την αγγλική αγορά
New Musical Expess,
November 7, 1970.
Record Mirror, December 5, 1970
Πίνακας επιτυχιών για albums (L.P.)
Ο συγκεκριμένος πίνακας
πωλήσεων albumς
ισχύει μόνο για την αγγγλική αγορά.
Record Mirror magazine, December 5, 1970
Δημοσίευμα στο αγγλικό μουσικό
περιοδικό Sounds, 19 Δεκεμβρίου 1970.
Pink Floyd
THE PINK Floyd
are brilliant musicians but it is undoubtedly their technical genius that has
made them Britain's No. 1 truly progressive pop band.
This was
proved conclusively at Brighton's Big Apple on Friday night when the Floyd made
one of their rare club appearances.
They used
every electrical trick they knew — tape recording, feedback, the lot — to zap a
twelve hundred plus crowd into a state of be mused incredulity.
Thankfully the Floyd are one of the few bands who refuse to be governed by sheer volume. They use more than 30 speakers and they are certainly loud. But they obviously go to a lot of trouble to ensure that every sound is clearly audible.
The band have
been together for a long time now and they are so professional that their music
is sometimes almost too well rehearsed. But they do a lot of good things to compensate.
Headed by the
clear ringing guitar of Dave Gilmour and backed by crisp drumming from Nicki
Mason they played a superb set which included several tracks from their new
album [:Atom Heart
Mother].
At times they
were far out, freaky even. For example they made excellent use of tape recorded
sounds ranging from crying babies to galloping horses and explosions.
To a large
extent Floyd rely on mood and atmosphere to back up their act. In this respect
Big Apple — a kind of mini Lyceum — was the perfect venue.
The Floyd
always give value for money and Friday night was no exception. They played well
over their time combining old favourites like "Saucerful Of Secrets" with excerpts from their new work "Atom Heart Mother".
The crowd
loved them and brought them back for "Astonomy Domini", at the end of
a two hour session.
— RICHARD SHARPE.
Sounds magazine, December 19, 1970,
Richard Sharpe, “Pink Floyd”, Live Sounds, p. 16.
Melody Maker, December 26, 1970
Δημοσίευμα για συναυλία
των Pink
Floyd
στις 18 Δεκεμβρίου 1970
στο δημαρχείο του Μπίρμιγχαμ.
Pink
Floyd
It takes
courage to record a project like Pink Floyd’s “Atom Heart Mother”. But it is
an even bolder step to take the work on
the road.
Yet the
occasion was an unqualified success when Pink Floyd performed “Atom Heart
Mother” with choir and brass at Birmingham Town Hall on Friday (18), the first
of four provincial dates.
Unlike their
Hyde Park summer concert, when the music was lost to the birds and the trees,
they were able to fill the vast Town Hall with glorious sounds.
It was a
moving experience and a truly brilliant exercise in combining the world’s of
electronic, orchestral and choral music.
Their opening
number “Alan’s Psychedelic Breakfast” was better than the L.P. version.
Pink Floyd
also featured “Fat Old Sun” from the “Atom Heart Mother” album. But it was in
doing one of their more familiar items, “Saucerful Of Secrets,” that they
really pulled out all the stops.
– Dennis
Detheridge
Melody Maker magazine, December 26,
1970, column: Caught in the Act, p. 15.
Melody Maker,
December 26, 1970
Πίνακας επιτυχιών για albums
Top 30 albums
/ - ο πίνακας πωλήσεων albums (L.P.) του αγγλικού μουσικού περιοδικού
Melody Maker, 26 Δεκεμβρίου 1970.
Ισχύει μόνο για την
αγγλική αγορά.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ
[ ανάρτηση 18 Φεβρουαρίου 2024 :
Pink Floyd
Atom Heart Mother
album 1970
progressive rock
εποχές βινυλίου
ΜΟΥΣΙΚΗ ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου