Τετάρτη 17 Μαΐου 2023

Pamela Pansardi "Power and Domination" ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

 




Pamela Pansardi

Power and Domination




 

 

Pamela Pansardi

Democracy, Domination and the distribution of Power : Substantive Political Equality as a Procedural Requirement” 

Revue international de philosophie 2016 /  1 (n. 275)  pp. 91-108

 

  The origin of the modern idea of democracy can be described as theoretically intertwined with a normative critique of the role played by power in political societies. The democratic ideal, as emerging from the work of Locke, Montesquieu and Rousseau, is intrinsically related to a certain interpretation of the ideal of a limitation of power. The doctrine of the separation of powers, introduced by the first two authors, as well as the notion of the sovereignty of the General Will at the basis of Rousseau’s political thought – as opposed to what he describes as a situation of alienation and enslavement of the people, inevitably resulting from monocratic government (2008: 17) – are attempts to provide normative guidelines for the creation of a legitimate society.

   At the basis of the idea of democracy there is, then, the idea of the dispersion of power. However, the value of democratic institutions is not to be found in the achievement of an equal distribution of power among the citizens of a society per se: The distribution of power is instrumental to more fundamental goods, such as the protection of individual freedom and, even more prominently, the ‘equal consideration of individual interests’ (Dahl 1989: 86) in the collective decision-making process.

 

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

  Η προέλευση της σύγχρονης ιδέας της δημοκρατίας μπορεί να περιγραφεί ως θεωρητικά συνυφασμένη με μια φιλοσοφική κριτική του ρόλου που παίζει η εξουσία (power) στις πολιτικές κοινωνίες. Το δημοκρατικό ιδεώδες, όπως έχει διαμορφωθεί μέσω του έργου του Λοκ, του Μοντεσκιέ και του Ρουσσώ, είναι εσωτερικά συνδεδεμένο με μια συγκεκριμένη ερμηνεία του ιδανικού μιας περιορισμένης εξουσίας (του περιορισμού της εξουσίας: of limitation of  power).

  Η διδασκαλία του διαχωρισμού/διάκρισης των εξουσιών, που εισήγαγαν οι δύο πρώτοι συγγραφείς, καθώς και η έννοια της κυριαρχίας της γενικής βούλησης (general will) που βρίσκεται στη βάση του πολιτικού στοχασμού του Ρουσσώ - αντίθετα με αυτό που αυτός περιγράφει ως μια κατάσταση αλλοτρίωσης και υποδούλωσης του λαού, που αναπόφευκτα οδηγεί σε μονοκρατική κυβέρνηση (2008: 17) - είναι προσπάθειες να παρέχουν φιλοσοφικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δημιουργία μιας νόμιμης κοινωνίας (legitimate society).

  Στη βάση της ιδέας της δημοκρατίας βρίσκεται, λοιπόν, η ιδέα της διάχυσης της εξουσίας (disperse of power). Ωστόσο, η αξία των δημοκρατικών θεσμών δεν εντοπίζεται στην επίτευξη μιας ίσης κατανομής/διανομής της εξουσίας (an equal distribution of power) μεταξύ των πολιτών μιας κοινωνίας καθεαυτής: η διανομή της εξουσίας είναι όργανο για την υπεράσπιση πιο θεμελιωδών αγαθών, όπως η προστασία της ατομικής ελευθερίας και, ακόμα πιο έντονα, η "ίση αντιμετώπιση/συνεξέταση των ατομικών συμφερόντων" (Dahl 1989: 86) στη διαδικασία λήψης συλλογικών αποφάσεων.

 

 

 

   In practice, the ideal of the dispersion of power (or of a particular distribution of power)  has been implemented in the progressive extension of rights of political participation. All the citizens in a liberal-democratic society are entitled to the right to vote and, in most of cases, to be elected. However, despite the equal possession of political rights, certain individuals in our societies are seen as more powerful than others, and certain are seen as benefitting more in the advancement of their own interests than others.

   Certain individuals or groups’ interests, moreover, seem to be systematically ignored in the political decision-making process. Despite the presence of representative institutions and civil and political liberties, contemporary liberal democracies are far from being describable as relying on an equal distribution of power.

    The inequality in the distribution of power does not seem to depend on the presence of a particular power elite, as suggested by Mills (1956), that is able to intentionally prevent the advancement of the interests of less powerful individuals. It seems rather to be an intrinsic feature of our societies, in which democracy, rather than being a system of procedures for the equal advancement of the interests of all citizens, seems instead to amount to a method for the replacement of one ruling elite with another (Schumpeter 1942); a system for which the label ‘polyarchy’ – and not ‘democracy’ – may be considered more appropriate (Dahl 1971).


    Formal political equality, based on the equal attribution of civil liberties and rights of political participation, gives every individual in a society equal impact (Dworkin 2000: p. 191) on the decision making-process. However, it does not grant them an equal opportunity of political influence (Knight and Johnson 1997: 293), since different individuals’ power to affect political decisions depends, among other things, on relations of power present outside the political sphere, which are ultimately based on differences in the possession of a variety of social resources. Accordingly, a democracy based on the ideal of the equal distribution of political power should rely on a notion of substantive, rather than formal, political equality (Knight and Johnson 1997: 304). This does not mean, however, that in order to fulfill the democratic ideal, every kind of inequality in the distribution of social resources needs to be leveled: Substantive political equality does not need the full realization, for example, of economic equality in order to be at place. It only needs the elimination of those severe inequalities in the distribution of social resources that give rise to relations of domination. In this sense the ideal of democracy as the equal distribution of power could be replaced by the ideal of democracy as non-domination: it is not perfect equality of power that needs to be sought, but severe inequalities that need to be avoided.



ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

   Στην πράξη, το ιδανικό της διάχυσης της power (εξουσίας) (ή μιας συγκεκριμένης κατανομής της power (εξουσίας)) έχει υλοποιηθεί μέσω της προοδευτικής διεύρυνσης των δικαιωμάτων πολιτικής συμμετοχής. Όλοι οι πολίτες σε μια φιλελεύθερη-δημοκρατική κοινωνία δικαιούνται το right to vote (δικαίωμα ψήφου) και, στις περισσότερες περιπτώσεις, το δικαίωμα να εκλέγονται. Ωστόσο, παρά την ίση κατοχή των political rights (πολιτικών δικαιωμάτων), ορισμένα άτομα στις κοινωνίες μας θεωρούνται ως πιο ισχυρά από άλλα και ορισμένα θεωρούνται ότι ωφελούνται περισσότερο στην προώθηση των δικών τους συμφερόντων σε σύγκριση με άλλα.

    Τα συμφέροντα ορισμένων ατόμων ή ομάδων, επιπλέον, φαίνεται να αγνοούνται συστηματικά στη διαδικασία λήψης πολιτικών αποφάσεων. Παρά την ύπαρξη representative institutions (αντιπροσωπευτικών θεσμών) και civil and political liberties (ατομικών και πολιτικών ελευθεριών), οι σύγχρονες φιλελεύθερες δημοκρατίες απέχουν πολύ από το να μπορούν να περιγραφούν ως βασιζόμενες σε μια ίση κατανομή της power (εξουσίας).

   Η ανισότητα στην κατανομή της power (εξουσίας) δεν φαίνεται να εξαρτάται από την ύπαρξη μιας συγκεκριμένης power elite (ελίτ εξουσίας), όπως υποστηρίζει ο Mills (1956), η οποία είναι σε θέση να εμποδίσει εσκεμμένα την προώθηση των συμφερόντων λιγότερο ισχυρών ατόμων. Αντιθέτως, φαίνεται να αποτελεί ένα εγγενές χαρακτηριστικό των κοινωνιών μας, στις οποίες η democracy (δημοκρατία), αντί να αποτελεί ένα σύστημα διαδικασιών για την ισότιμη προώθηση των συμφερόντων όλων των πολιτών, φαίνεται μάλλον να ισοδυναμεί με μια μέθοδο αντικατάστασης μιας ruling elite (κυβερνώσας ελίτ) με μια άλλη (Schumpeter 1942)· ένα σύστημα για το οποίο ο όρος ‘polyarchy’ (πολυαρχία) – και όχι ‘democracy’ (δημοκρατία) – ενδέχεται να θεωρείται καταλληλότερος (Dahl 1971).

 

   Η formal political equality (τυπική πολιτική ισότητα), που βασίζεται στην ίση απονομή των civil liberties (ατομικών ελευθεριών) και των rights of political participation (δικαιωμάτων πολιτικής συμμετοχής), παρέχει σε κάθε άτομο σε μια κοινωνία ίση επίδραση (equal impact) (Dworkin 2000: σ. 191) στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ωστόσο, δεν του εγγυάται ίση δυνατότητα political influence (πολιτικής επιρροής) (Knight and Johnson 1997: 293), καθώς η ικανότητα διαφορετικών ατόμων να επηρεάζουν πολιτικές αποφάσεις εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από σχέσεις power (εξουσίας) που υπάρχουν εκτός της πολιτικής σφαίρας και οι οποίες βασίζονται τελικά σε διαφορές στην κατοχή ποικίλων κοινωνικών πόρων.

   Κατά συνέπεια, μια democracy (δημοκρατία) που βασίζεται στο ιδανικό της ίσης κατανομής της political power (πολιτικής εξουσίας) θα πρέπει να στηρίζεται σε μια έννοια substantive, και όχι formal, political equality (ουσιαστικής και όχι τυπικής πολιτικής ισότητας) (Knight and Johnson 1997: 304). Αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι για να εκπληρωθεί το democratic ideal (δημοκρατικό ιδανικό), πρέπει να εξαλειφθεί κάθε μορφή ανισότητας στην κατανομή των κοινωνικών πόρων: Η substantive political equality (ουσιαστική πολιτική ισότητα) δεν απαιτεί την πλήρη πραγματοποίηση, για παράδειγμα, της economic equality (οικονομικής ισότητας) προκειμένου να υπάρξει. Απαιτεί μόνο την εξάλειψη εκείνων των σοβαρών ανισοτήτων στην κατανομή των κοινωνικών πόρων που γεννούν σχέσεις domination (κυριαρχίας).

   Με αυτή την έννοια, το ιδανικό της democracy (δημοκρατίας) ως ίσης κατανομής της power (εξουσίας) μπορεί να αντικατασταθεί από το ιδανικό της democracy (δημοκρατίας) ως non-domination (μη-κυριαρχίας): δεν είναι η τέλεια ισότητα της power (εξουσίας) που πρέπει να επιδιωχθεί, αλλά οι σοβαρές ανισότητες που πρέπει να αποφευχθούν.




   Distinguishing Power and Domination

 

  A necessary step in the formulation of the ideal of democracy as non-domination is the formulation of a definition of domination that accounts adequately for our linguistic and moral intuitions about the term and offers a well-founded basis for our normative claims. After introducing, in this section, a few influential interpretations of the distinction between power and domination, in the next two sections I shall propose an understanding of domination on the basis of the so-called social exchange theory (Homans 1958).

  Although power and domination are frequently used as synonyms, the latter term seems to carry more normative weight. The contemporary literature seems to agree in understanding ‘power’ as a value-free concept, which may refer both to situations in which the power-holder benefits or harms the power-subject, while ‘domination’ seems to be generally considered as an intrinsically negative evaluative concept, always implying the presence of detrimental effects for the power-subject. Accordingly, the distinction between power and domination has been mainly described in reference to their effects on the interests of the power-subject. Domination, thus, in contemporary literature has been mainly defined as a subtype of power, referring to those cases in which power is exercised in a way which is detrimental for the interests of those subject to it (Allen 1998; 1999; / Lukes 2005; / Pettit 1997a; /Wartenberg 1990).

   A notable exception is Jonathan Hearn (2008; 2012), who claims that domination, just like power, should be defined as a normatively neutral concept:

   If relationships of domination are common features of our social landscape, then we need to be able to describe, analyze, and comparatively study these, dispassionately, prior to any normative evaluation of the relationship in question.

  In line with Hearn’s position, the analysis proposed here will suggest a value-free interpretation of domination.  Distinguishing domination from power on the basis of the (detrimental) effects of an exercise of power on the power-subject’s interests seems to constitute a risky strategy for two main reasons. Firstly, this is so because domination seems to consist in the particular structure of a relation among individuals, rather than in a particular ad hoc exercise of power: What seems relevant in the definition of an instance of domination is not so much whether the interests of the power-subject are actually harmed by the power-wielder, but rather the fact that they may be harmed in some future occasions depending on the will of the power-wielder. Accordingly, domination should be described as a particular kind of relation that may be potentially – but not necessarily actually – harmful for the interests of the power-subjects. Secondly, describing domination in terms of its effects on the interest of the power-subjects would require a strong engagement with a particular notion of ‘interest’. A law passed by a democratic Parliament which obliges corporations to reduce their environmental impact may be described as actually detrimental for the corporations shareholders’ interests (when interests are defined in terms of their subjective interests, in this case as their expected profits), although it will be very unlikely to be described as a normatively relevant instance of domination. Accordingly, defining domination on the basis of its detrimental effects on the interest of the power-subjects would require a specification of the ‘kind’ of interests which is at stake (whether ‘subjective’, ‘objective’, or both) or the even more demanding engagement with a particular notion of ‘fundamental’ or ‘basic’ interests.

  A promising line of analysis of the concept of domination can be obtained by relying on two criteria offered by Thomas Wartenberg in his account of the concept. According to Wartenberg (1990), the presence of harmful effects on the interests of the power-subjects is not a sufficient condition for domination. In order to describe a power relation as an instance of domination, two other conditions should occur: firstly, the relation under scrutiny should be a stable relation; secondly, it should be ‘constituted by the existence of a power differential’ (1990: 117). Wartenberg suggests that not every exercise of power which is detrimental for the power-subjects’ interests is to be seen as an instance of domination. Accordingly, domination seems to indicate a more specific subfield of ‘harmful’ power, defined on the basis of certain particular aspects that the structure of a power relation can present, namely, stability and the existence of a power differential.

 

 

  

Το άρθρο της Pamela Pansardi “Democracy, Domination and the distribution of Power” δημοσιεύθηκε στον τόμο Revue internationale de philosophie, “Power and Liberal Society – aspects philosophiques du pouvoir”, 2016, 1, n. 275, Paris, pp. 91-108.




ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

Διαχωρισμός Εξουσίας και Κυριαρχίας

 

   Ένα αναγκαίο βήμα στην διατύπωση του ιδανικού της δημοκρατίας ως μη-κυριαρχίας είναι η διατύπωση ενός ορισμού της domination (κυριαρχίας) που να ανταποκρίνεται επαρκώς στις γλωσσικές και ηθικές μας εντυπώσεις για τον όρο και να προσφέρει μια καλά θεμελιωμένη βάση για τις κανονιστικές μας αξιώσεις. Εισάγοντας, σε αυτή την ενότητα, ορισμένες επιδραστικές ερμηνείες του διαχωρισμού μεταξύ power (εξουσίας) και domination (κυριαρχίας), στις επόμενες δύο ενότητες θα προτείνω μια κατανόηση της domination (κυριαρχίας) με βάση την λεγόμενη θεωρία κοινωνικής ανταλλαγής (Homans 1958).

    Αν και οι όροι power (εξουσία) και domination (κυριαρχία) χρησιμοποιούνται συχνά ως συνώνυμοι, ο δεύτερος όρος φαίνεται να φέρει μεγαλύτερο κανονιστικό βάρος. Η σύγχρονη βιβλιογραφία φαίνεται να συμφωνεί στο να κατανοεί την ‘power’ (εξουσία) ως έννοια χωρίς αξιακή προτίμηση, που μπορεί να αναφέρεται τόσο σε καταστάσεις στις οποίες ο κατόχος της εξουσίας ωφελεί ή βλάπτει τον υποκείμενο εξουσίας, ενώ η ‘domination’ (κυριαρχία) φαίνεται να θεωρείται γενικά ως μια εγγενώς αρνητική αξιολογική έννοια, που πάντα υποδηλώνει την παρουσία επιβλαβών επιπτώσεων για το υποκείμενο εξουσίας. Συνεπώς, ο διαχωρισμός μεταξύ power (εξουσίας) και domination (κυριαρχίας) έχει περιγραφεί κυρίως σε σχέση με τις επιπτώσεις τους στα συμφέροντα του υποκειμένου εξουσίας. Η domination (κυριαρχία), έτσι, στη σύγχρονη βιβλιογραφία έχει οριστεί κυρίως ως μια υποκατηγορία της power (εξουσίας), που αναφέρεται σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου η εξουσία ασκείται με έναν τρόπο που είναι επιβλαβής για τα συμφέροντα αυτών που υπόκεινται σε αυτήν (Allen 1998; 1999; / Lukes 2005; / Pettit 1997a; / Wartenberg 1990).

    Μια σημαντική εξαίρεση είναι ο Jonathan Hearn (2008; 2012), ο οποίος υποστηρίζει ότι η domination (κυριαρχία), όπως και η power (εξουσία), θα πρέπει να ορίζεται ως έννοια κανονιστικά ουδέτερη:

   Εάν οι σχέσεις domination (κυριαρχίας) είναι κοινά χαρακτηριστικά του κοινωνικού μας τοπίου, τότε πρέπει να μπορούμε να περιγράψουμε, να αναλύσουμε και να μελετήσουμε συγκριτικά αυτές τις σχέσεις, ψυχρά, πριν από οποιαδήποτε κανονιστική αξιολόγηση της υπό εξέταση σχέσης.

   Σύμφωνα με τη θέση του Hearn, η ανάλυση που προτείνεται εδώ θα προτείνει μια ερμηνεία της domination (κυριαρχίας) χωρίς αξιακή προτίμηση. Ο διαχωρισμός της domination (κυριαρχίας) από την power (εξουσία) με βάση τις (επιβλαβείς) επιπτώσεις της άσκησης της εξουσίας στα συμφέροντα του υποκειμένου εξουσίας φαίνεται να συνιστά μια επικίνδυνη στρατηγική για δύο κύριους λόγους. Πρώτον, αυτό συμβαίνει επειδή η domination (κυριαρχία) φαίνεται να συνίσταται στη συγκεκριμένη δομή μιας σχέσης μεταξύ ατόμων, και όχι σε μια συγκεκριμένη ad hoc άσκηση εξουσίας: Αυτό που φαίνεται να είναι σημαντικό στον ορισμό μιας περίπτωσης domination (κυριαρχίας) δεν είναι τόσο αν τα συμφέροντα του υποκειμένου εξουσίας πλήττονται πράγματι από τον κατόχο της εξουσίας, αλλά μάλλον το γεγονός ότι μπορεί να πλήττονται σε μελλοντικές περιστάσεις, ανάλογα με τη θέληση του κατόχου της εξουσίας. Συνεπώς, η domination (κυριαρχία) θα πρέπει να περιγραφεί ως μια συγκεκριμένη μορφή σχέσης που μπορεί να είναι δυνητικά – αλλά όχι απαραίτητα πραγματικά – επιβλαβής για τα συμφέροντα των υποκειμένων εξουσίας. Δεύτερον, η περιγραφή της domination (κυριαρχίας) με όρους των επιπτώσεών της στα συμφέροντα των υποκειμένων εξουσίας θα απαιτούσε έναν ισχυρό προσδιορισμό της έννοιας του «συμφέροντος». Ένας νόμος που ψηφίζεται από ένα δημοκρατικό κοινοβούλιο και υποχρεώνει τις εταιρείες να μειώσουν τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, μπορεί να περιγραφεί ως πραγματικά επιβλαβής για τα συμφέροντα των μετόχων των εταιρειών (όταν τα συμφέροντα ορίζονται σε όρους των υποκειμενικών τους συμφερόντων, σε αυτήν την περίπτωση ως τα αναμενόμενα κέρδη τους), αν και είναι πολύ απίθανο να περιγραφεί ως μια κανονιστικά σχετική περίπτωση domination (κυριαρχίας).   Συνεπώς, ο ορισμός της domination (κυριαρχίας) με βάση τις επιβλαβείς επιπτώσεις της στα συμφέροντα των υποκειμένων εξουσίας θα απαιτούσε τον προσδιορισμό του «είδους» των συμφερόντων που εμπλέκονται (αν είναι «υποκειμενικά», «αντικειμενικά» ή και τα δύο) ή τη ακόμη πιο απαιτητική εμπλοκή με μια συγκεκριμένη έννοια των «θεμελιωδών» ή «βασικών» συμφερόντων.

   Μια υποσχόμενη γραμμή ανάλυσης της έννοιας της domination (κυριαρχίας) μπορεί να προκύψει από την αξιοποίηση δύο κριτηρίων που προτείνονται από τον Thomas Wartenberg στην παρουσίαση της έννοιας. Σύμφωνα με τον Wartenberg (1990), η παρουσία επιβλαβών επιπτώσεων στα συμφέροντα των υποκειμένων εξουσίας δεν είναι αρκετό κριτήριο για την domination (κυριαρχία). Για να περιγραφεί μια σχέση εξουσίας ως περίπτωση domination (κυριαρχίας), θα πρέπει να πληρούνται δύο άλλες προϋποθέσεις: πρώτον, η σχέση που εξετάζεται θα πρέπει να είναι μια σταθερή σχέση· δεύτερον, θα πρέπει να «συνίσταται από την ύπαρξη ενός διαφορισμού εξουσίας» (1990: 117). Ο Wartenberg προτείνει ότι δεν κάθε άσκηση εξουσίας που είναι επιβλαβής για τα συμφέροντα των υποκειμένων εξουσίας πρέπει να θεωρείται ως περίπτωση domination (κυριαρχίας). Συνεπώς, η domination (κυριαρχία) φαίνεται να υποδηλώνει ένα πιο συγκεκριμένο υποπεδίο της «επιβλαβούς» εξουσίας, ορισμένο με βάση ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει η δομή μιας σχέσης εξουσίας, δηλαδή τη σταθερότητα και την ύπαρξη διαφορισμού εξουσίας.

 

 

   Το άρθρο της Pamela Pansardi «Democracy, Domination and the distribution of Power» δημοσιεύθηκε στον τόμο Revue internationale de philosophie, «Power and Liberal Society – aspects philosophiques du pouvoir», 2016, 1, n. 275, Παρίσι, σελ. 91-108.





  Εδώ μερικά αποσπάσματα από το άρθρο.

 

 

 



 

  

 


 

 

 


Τhomas E. Wartenberg

[Thomas E. Wartenberg, “The Forms of Power : From Domination to Transformation, Temple University Press, 1999, pp. 253.]

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ

eleftherografos.blogspot.com

[ ανάρτηση 17 Μαϊου 2023 :

Pamela Pansardi

" Democracy, Domination and the distribution of Power "

( Power and Domination )

article 2016

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ]

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι κόρες του Λωτ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

  Οι κόρες του Λωτ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ       Οι κόρες του Λωτ. Το αμφιλεγόμενο ζήτημα της αιμομιξίας πατέρα και κόρης.       ...