Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2025

Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης "Σπονδή στην Ιστορία. Έκθεση Ζωγραφικής για τη 250ή επέτειο της Αμερικανικής Επανάστασης" Πολιτιστικά Εικαστικά

 


Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης

Σπονδή στην Ιστορία

Ελληνοαμερικανική Έκθεση Ζωγραφικής

Τιμητική Έκθεση

στη 250η Επέτειο της Αμερικανικής Επανάστασης

Πολιτιστικά

Εικαστικά

 

  


ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΣΠΟΝΔΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

 

ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ

ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

Στη 250ή Επέτειο της Αμερικανικής Επανάστασης

 

Διοργάνωση:

-Αμερικανο-Ελληνικό Ίδρυμα Δυτικής Πενσυλβάνια (AHFWP)

-«Εθνικό Ελληνικό Σπουδαστήριο» - Πανεπιστήμιο Pittsburgh

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΕΔΡΕΙΟΥ EUARCE

Καίτη Νικολοπούλου

Γενική Γραμματέας Δ.Σ. 

Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης

& Έρευνας του Πολιτισμού του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους στην Ευρώπη

Αναπαύσεως  14 Α΄ - 190 02 Παιανία

Τηλ.: 210.6643854

Fax: 210.6643854

 

European Art Center

and Institute for Eastern Roman Empire Research Studies in Europe

14 A’, Anapaphseos St. – 190 02 Paeanea

Tel.:+30 210.6643854

Fax: +30 210.6643854

URL: https://euarceblog.wixsite.com/euarce

e-mail: artcentr@otenet.gr

URL: https://euarceblog.wixsite.com/euarce

e-mail: artcentr@otenet.gr

 

 

/ - 1.

 

 

 

 

 

 


/ - 2.

 

 

 

 



/ - 3.

 

 

 

 

 


ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΣΠΟΝΔΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

 

ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ

ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

Στη 250ή Επέτειο της Αμερικανικής Επανάστασης

 

Διοργάνωση:

-Αμερικανο-Ελληνικό Ίδρυμα Δυτικής Πενσυλβάνια (AHFWP)

-«Εθνικό Ελληνικό Σπουδαστήριο» - Πανεπιστήμιο Pittsburgh

 

     Με  τα επίσημα εγκαίνια της Έκθεσης Ζωγραφικής δεκα-επτά σημαντικών Αμερικανών και Ελλήνων καλλιτεχνών στην αίθουσα τελετών του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης (EUARCE) της Ελλάδος, ξεκίνησε το πρόγραμμα μιάς σειράς τιμητικών αφιερωμάτων στην 250ή Επέτειο της Αμερικανικής Επανάστασης, που θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα και στις Η.Π.Α.

 

    Την έκθεση με τον τίτλο

«AMERICAN-HELLENIC WEEK OF ART

- ΤΙΜΗΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

ΣΤΗ 250ή ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ»

διοργάνωσαν

τα ιδρύματα:

American – Hellenic Foundation of Western Pennsylvania (AHFWP)

και

Nationality Greek Room at University of Pittsburgh,

με την παρουσία εκπροσώπων της ομογένειας και της επιστημονικής, διπλωματικής και πολιτικής ζωής καθώς και μελών της ελληνικής κοινωνίας των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών.

 

   Στην έναρξη των εγκαινίων εκφωνήθηκε πανηγυρικός εορταστικός λόγος-χαιρετισμός του Μητροπολίτη Κυρήνης, της Αλεξανδρινής Εκκλησίας (MSc Université de Paris 1, Panthéon-Sorbonne) κ.κ. Αθανασίου Κυκκώτη προς τιμήν του οποίου προσφέρθηκαν στους επισκέπτες και τα ποιητικά βιβλία του «Κηρηναϊκή Ενσύμβολος Μυθαγωγία», «Τα Φεγγάρια», «Ες Εμόν Ήτορ Ιέναι»  και ακολούθησε η ομιλία του Προέδρου του Αμερικανο-ελληνικού Ιδρύματος Δυτικής Πενσυλβάνια και της Επιτροπής του «Ελληνικού Σπουδαστηρίου» στο Πανεπιστήμιο Pittsburgh, Δρα Νίκου Γιαννουκάκη) με θέμα «Αμερικανική και Ελληνική Επανάσταση – Δυό ηρωικοί παράλληλοι δρόμοι».

 

   Στη συνέχεια ο κόσμος περιηγήθηκε τα ζωγραφικά εκθέματα – είκοσι-πέντε έργα - των καλλιτεχνών

Dorothy Roatz Myers,

Andre Tellier,

Annette Dupon,

Alex Vitalis – “Avra”,

Amalia (Paraskevopoulou),

Costas Evangelatos,

Tassos Syntelis,

Takis Marthas Scott Aikens,

Bill Pattison,

GregWolff,

Nick Korkantzis,

Patricia George,

James P. Lyle,

Peter Calaboyias,

Jog Lesby

and Peter Vitale.

 

 

 

 

ενδεικτικό απόσπασμα από τον λόγο

του Αθανάσιου Κυκκώτη

 

 

Μητροπολίτης Κυρήνης

Αθανάσιος Κυκκώτης

 

«ΟΠΩΣ Ο ΤΙΜΟΛΕΩΝ Ο ΚΟΡΙΝΘΙΟΣ

ΕΠΕΒΑΛΕ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ,

ΟΥΤΩ ΚΑΙ Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΟΥΑΣΙΓΚΤΩΝ ΜΕΤΕΒΑΛΕ

ΤΑΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΣΑΣ  ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ

ΕΙΣ ΚΡΑΤΟΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΝ»

 

ΛΟΓΟΣ ΤΙΜΗΤΙΚΟΥ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ

ΣΤΗΝ ΔΙΑΚΟΣΙΟΣΤΗ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ ΕΠΕΤΕΙΟ

ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

 

 

   Ὅλος ἠλλοιώθην ἐκ συγκινήσεως και χαρᾶς, δεξάμενος πρόσκλησιν ὑπό τοῦ ἐλλογιμωτάτου Προέδρου τοῦ Ἀρχείου Καλῶν Τεχνῶν τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κέντρου Τέχνης τῆς Ἑλλάδος Κυρίου Εὐαγγέλου Ἀνδρέου και τῶν σύν αὐτῷ, ὅπως διευθύνω τιμητικόν πολιτιστικόν χαιρετισμόν ἐπί τῇ διακοσιοστῇ πεντηκοστῇ ἐπετείῳ τῆς ἈμερικανικῆςἘπαναστάσεως, ἐπιδαψιλεύων και εὐλογίαν. Προσάπτει δε και την κυκλοφορηθεῖσαν πρόσκλησιν τοῦ ῥηξικελεύθου πρωτοπόρου Ἰατροῦ Δόκτωρος Νίκου Γιαννουκάκη, Προέδρου τοῦἈμερικανο-Ἑλληνικοῦ Ἱδρύματος Δυτικῆς Πενσυλβανίας και τῆς Ἐπιτροπῆς Ἑλληνικοῦ Ἐθνικοῦ Σπουδαστηρίου ἐν τῷ Κέντρῳ Διεθνῶν Σπουδῶν τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Πίτσμπουργκ, φιλοφρόνως ἐπικοινωνήσαντος. Εἶμαι εὐγνώμων προς το Ἀρχεῖον Καλῶν Τεχνῶν τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κέντρου Τέχνης τῆς Ἑλλάδος, διότι οὐ παύεται τιμῶν με, ὡς και νῦν διά τῆς τιμητικῆς προσκλήσεως συμμετοχῆς εἰς τον πανηγυρισμόν τοῦτον. Το Ἀρχεῖον τοῦτο ἐν λαμπρᾷ τελετῇ ἀπένειμέ μοι ὑψίστην τιμήν. Δικαίως οὖν αἰσθάνομαι οἰκεῖος τούτῳ.

    Οἱ Ἕλληνες πολιτικοί και πολῖται διακηρύττουν ὅτι αἱ Ἡνωμέναι Πολιτεῖαι τῆς Ἀμερικῆς εἶναι φίλη καί σύμμαχος χώρα. Ἐγώ λέγω ὅτι αἱ Ἡνωμέναι Πολιτεῖαι τῆς Ἀμερικῆς και ἡ Ἑλλάς εἶναι αὐτάδελφα ἔθνη. Διά τοῦ χαιρετισμοῦ τούτου θα ἀποδείξω τοῦ λόγου το ἀσφαλές.

        Οἱ Ἀμερικανοί ἱστορικοί συγκρίνουν τον πρωταγωνιστήν τῆς Ἐπαναστάσεως και πρῶτον Πρόεδρον τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν Γεώργιον Οὐάσιγκτων προς τόν Κορίνθιον Τιμολέοντα, ὁ ὁποῖος ἐκυβέρνησε τάς Συρακούσας, ἠλευθέρωσε τήν Σικελία ἐκ τῶν Φοινίκων και τῶν  Καρχηδονίων και ἥνωσε τάς πόλεις της. Και οἱ δύο διεκρίνοντο διά τά φιλελεύθερα δημοκρατικά των φρονήματα, τήν πραότητα και την δικαιοσύνην. Ὅπως ὁ Τιμολέων ἐπέβαλε την δημοκρατίαν και την ἐλευθερίαν, οὕτω και ὁ Γεώργιος Οὐάσιγκτων μετέβαλε τάς δουλευούσας ἀποικίας εἰς την Ἀγγλία εἰς κράτος ἀνεξάρτητον. Ὁ Γεώργιος Οὐάσιγκτων θεωρεῖται ὑπό πολλῶν ὁ μέγιστος πολιτικός ἀνήρ τῶν νεωτέρων χρόνων. Οἱ συμπολῖταί του εἰς πᾶσαν δυσχερῆ περίστασιν τον ἐκάλουν ἐκ τῶν ἀγρῶν του, ὅπου ἀπεσύρετο, και τοῦ ἀνέθετον την ἀρχήν, ὅπως ἔπραττον οἱ πολῖται διά τόν Τιμολέοντα.

        Ὁ Τιμολέων ἐτάφη εἰς την ἀγοράν τῶν Συρακουσῶν κατ’ ἐξαίρεσιν,  ὅπου ἀνηγέρθη μνημεῖόν του καί πέριξ αὐτοῦ το Τιμολεόντειον Γυμνάσιον. Διά τον Γεώργιον Οὐάσιγκτων ἀνηγέρθη εἰς την Ἀλεξάνδρεια τῆς Βιργινίας παμμέγιστον διώροφον μνημεῖον ἑλληνικοῦ ῥυθμοῦ. Ὁ ἀρχιτέκτων εἰς την κορυφήν τοῦ μνημείου κατεσκεύασε πύργον ἐπίσης ἑλληνικοῦ ῥυθμοῦ, ὁ ὁποῖος συμβολίζει τον ἑλληνικόν ὀρθόν λόγον εἰς την διοίκησιν τῶν κοινῶν.

   Ὁ πρῶτος Πρόεδρος τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν Γεώργιος Οὐάσιγκτων συνδέεται προς την Ἑλλάδα διά τοῦ συγγενοῦς του Γουλιέλμου Οὐάσιγκτων. Αἱ εἰδήσεις περί τῆς ἑλληνικῆς ἐπαναστάσεως ὑπέρ τῆς ἀνεξαρτησίας συνεκίνησαν τον ἀμερικανικόν κόσμον. Ἱδρύθη εἰς τάς Ἡνωμένας Πολιτείας Ἑλληνικόν Κομιτᾶτον προς βοήθειαν τῶν μαχομένων Ἑλλήνων. Ὁ Γουλιέλμος Οὐάσιγκτων, ἐνθουσιασθείς ἐκ τῶν ἑλληνικῶν θριάμβων, προσῆλθεν εἰς το Ἑλληνικόν Κομιτᾶτον, διά να ἀποσταλῇ εἰς την Ἑλλάδα και ἀγωνισθῇ ὑπέρ τῆς ἀνεξαρτησίας της. Κατῆλθεν εἰς την Ἑλλάδα και ἐπολέμει ἐπί δύο ἔτη. Ὅταν ἡ Ἐθνική Συνέλευσις ἐζήτησε την προστασίαν τῆς Ἀγγλίας, την ὁποίαν ἐμίσει, διότι κατεῖχε τήν πατρίδα του, παρῃτήθη και κατέφυγεν εἰς την Σμύρνην. Ἐκεῖ, ὅπου πρό τριῶν ἐτῶν ὁ τουρκικός ὄχλος εἶχε διαπράξει τρομεράς σφαγάς, ἔφερεν ἐπιδεικτικῶς την ἑλληνικήν φουστανέλλαν. Αἱ τουρκικαί ἀρχαί ἀπεφάσισαν να τόν συλλάβουν, ἀλλά αὐτός ἐπέβη γαλλικοῦ πλοίου καί μετά πολλάς περιπετείας ἔφθασεν εἰς τό Ναύπλιον καί κατετάγη εἰς τον τακτικόν στρατόν μετά τοῦ βαθμοῦ τοῦ λοχαγοῦ.  Ἐνῷ κατέκειτο ἀσθενής, ἐξεῤῥάγη εἰς τό Ναύπλιον στάσις και ἡ κυβέρνησις τον ἐκάλεσε να την καταστείλῃ. Ἐπικεφαλῆς τριακοσίων ἀνδρῶν συνεπλάκη πρός τούς στασιαστάς. Ἐτραυματίσθη ἐκ κανονιοβολισμοῦ ἐκ τοῦ Παλαμηδίου καί μετεφέρθη εἰς το πτωχικόν οἴκημά του, ὅπου ἐξέπνευσε μετά δύο ὥρας εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν.

    Ὁ Κλέων Ῥαγκαβῆς, ὡς γραμματεύς τῆς ἑλληνικῆς πρεσβείας εἰς την Οὐάσιγκτων, ἐσχετίσθη προς τον ἀδελφόν τοῦ Γουλιέλμου Οὐάσιγκτων, ὑποστράτηγον, ὁ ὁποῖος τοῦ παρέδωσε το ἡμερολόγιον τοῦ φονευθέντος ἀδελφοῦ του εἰς τό Ναύπλιον. Το ἡμερολόγιον κατετέθη εἰς την βιβλιοθήκην τῆς Βουλῆς. Κατά το ἡμερολόγιον ὁ Γουλιέλμος Οὐάσιγκτων εὑρίσκετο πλησίον τοῦ  Μεσολογγίου εἰς  μικρόν ἱστιοφόρον, το ὁποῖον ἐκόμιζε πολεμοφόδια. Κατέκειτο ἀσθενής. Ὁ φιλέλλην Ἐδουάρδος Μάσσων τοῦ ἀπέστειλε στρῶμα, ἀλλά, ὡς προσκέφαλον ἐχρησιμοποίει την φουστανέλλαν του. Εἰς το ἡμερολόγιόν του ὁ Γουλιέλμος Οὐάσιγκτων καταγράφει :

«Εἰς την μοναξίαν μου ταύτην ἡ διαρκής μου σκέψις ἦτο πῶς, ἀνακτῶν την ὑγιείαν μου, να εἰσέλθω εἰς τήν πόλιν τοῦ Μεσολογγίου και συμμερισθῶ τον ἡρωικόν της ἀγῶνα.  Και ἐάν μέν ἀπέθνῃσκον ἐκεῖ, ὑπομονή, ἀλλ’ ἡ ἰδέα ὅτι ἦτο ἐνδεχόμενον να ἀποθάνω μέσα εἰς τόν ἄθλιον θαλαμίσκον ἑνός πλοιαρίου τόσον ἀδόξως ἐβασάνιζεν ἀδιακόπως την ψυχήν μου. Ποῦ τά χρυσᾶ ὄνειρα τῆς πρώτης νεότητος! Ἀπό αὐτῶν μέ χωρίζει ὁ βαθύῤῥους ὠκεανός καί κατά πᾶσαν πιθανότητα ὁ πρόωρος τάφος

    Ἀπέθανε και ἐτάφη εἰς την ἑλληνικήν γῆν. Οὐδείς γνωρίζει ποῦ εὑρίσκεται ὁ τάφος τοῦ συγγενοῦς τούτου τοῦ μεγάλου Γεωργίου Οὐάσιγκτων, ὁ ὁποῖος κατέθεσε την ζωήν του ὑπέρ τῆς ἀνεξαρτησίας τῆς Ἑλλάδος.

   Ὁ πρόεδρος τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν Ἀμερικῆς Μονρόε  ἀνέλαβε την ἑλληνικήν ἐπανάστασιν, ὡς ὑπόθεσιν τῆς χώρας του. Εἰς μήνυμα προς το Κογκρέσσον εἰς τάς 2 Δεκεμβρίου 1823 γράφει :

 «Ἔχομεν την βάσιμον πεποίθησιν ὅτι οἱ Ἕλληνες θα ἐξέλθουν νικηταί ἐκ τοῦ ἡρωικοῦ ἀγῶνος, ὅν διεξάγουν. Ἡ ὑπόθεσις, την ὁποίαν ὑπερασπίζονται, και το ὄνομα, ὅπερ φέρουν, προστατεύουν αὐτούς ἀπό κινδύνους, οἵτινες πρό πολλοῦ θα εἶχον συντρίψει πάντα ἄλλον λαόν. Ἐξ ὅσων γνωρίζομεν εἴμεθα ἀκραδάντως πεπεισμένοι ὅτι ὁ ἀντίπαλος τῶν Ἑλλήνων ἀπώλεσε την ἐπ’ αὐτῶν δεσποτείαν διά παντός και ὅτι ἡ Ἑλλάς θα καταστῇ ἐκ νέου ἔθνος ἀνεξάρτητον».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΓΡΑΦΟΣ

eleftherografos.blogspot.com

[ ανάρτηση 1 Νοεμβρίου 2025 :  

Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης

Σπονδή στην Ιστορία

Ελληνοαμερικανική Έκθεση Ζωγραφικής

Τιμητική Έκθεση

στη 250η Επέτειο της Αμερικανικής Επανάστασης

Πολιτιστικά

Εικαστικά ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μιχαήλ Ροδάς "Ο Μαέστρος" διήγημα μεταθανάτια δημοσίευση περ. "Αχαϊκή Εστία" (Αίγιον) 1952 ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

  Μιχαήλ Ροδάς « Ο Μαέστρος » διήγημα μεταθανάτια δημοσίευση περ. «Αχαϊκή Εστία» 1952         / - 1.          ...